JOGSZABÁLYVÁLTOZÁSOK - JOGSZABÁLYI KÖRKÉP
A kártérítési irányelv magyar jogba ültetését, illetve a vállalatok fúziójával kapcsolatos szabályokat is tartalmaz a tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló törvény, valamint a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvény módosítása, amelyet csütörtökön vitatott meg a Ház.
Kormány: a kártérítési keresetek hatékonyságának növelése a cél
Völner Pál, az Igazságügyi Minisztérium parlamenti államtitkára szerint a törvényjavaslat elfogadása szükséges ahhoz, hogy Magyarország eleget tegyen a versenyjogi kártérítési uniós irányelv átültetésére vonatkozó kötelezettségének. Hozzátette: emellett az előterjesztés a vállalkozások terheit csökkentő, így bürokráciacsökkentést elősegítő fúziós szabályokat is tartalmaz.
Közölte, biztosítható az is, hogy a kártérítési keresetek a károsultak érdekeinek figyelembe vételével egy hatékony és mindenki számára elérhető igényérvényesítési eszközzé váljanak.
Az államtitkár az egyik legjelentősebb versenyjogi jogsértésnek a versenykorlátozó megállapodást, vagyis a kartellezést nevezte, amely vonatkozhat például piacfelosztásra vagy ármegállapításra. A versenyjogi jogsértéssel kapcsolatos kártérítések uniós szabályozását az indokolta, hogy a nemzeti bíróságok lényeges szerepet játszanak a versenyjogi szabályok érvényesítésében, de a tagállami szabályok között jelentős különbségek voltak.
Ezek a különbségek hátrányosan befolyásolták a versenyt – mutatott rá.
Völner Pál a legfontosabb rendelkezések között említette, hogy a javaslat igen széles körben határozza meg a kártérítésre jogosultak körét, azaz mindenkit megillet ez a jog, akinek versenyjogi jogsértéssel kárt okoztak, legyen az közvetlen vagy közvetett vevő.
Hozzátette: megerősítik, hogy a károsult teljes kárának megtérítésére jogosult.
A felperesek igényérvényesítésének megkönnyítése érdekében lehetővé teszik a bíróságoknak, hogy elrendeljék saját, szigorú felügyeletük mellett, a felperes kérelmére, hogy az alperes köteles legyen meghatározott bizonyítékokat feltárni – mondta. Megjegyezte, ez a lehetőség az alperes számára is biztosított.
Az államtitkár szólt az engedékenységi programról és az egyességi eljárásokról, amelyek szerinte hozzájárulnak a legsúlyosabb versenyjogi jogsértések felderítéséhez. A módosítás az ezzel összefüggő dokumentumokat kizárja a bizonyítékok közül, hogy ne veszélyeztessék ezen eljárások sikerességét – magyarázta.
Közölte, alapvető jelentőségű elem, hogy biztosítani kívánják, csak a felperesek által ténylegesen elszenvedett kárt kelljen az alperesnek megtérítenie. Kifejtette: lehetővé válik, hogy a jogsértő arra hivatkozzon, hogy a vagyoni veszteséget a felperes továbbhárította a vevőire.
Völner Pál szólt arról is, hogy megszüntetik a fúziós kérelmes eljárást, helyét átveszi az összefonódás-bejelentés. Ismertetése szerint a bejelentést a Gazdasági Versenyhivatalnak (GVH) haladéktalanul meg kell vizsgálnia, és ha az alapján nem nyilvánvaló, hogy az összefonódással nem csökken a verseny, akkor a hivatal nyolc napon belül elindítja a versenyfelügyeleti eljárást.
Ha a nyolcnapos határidőn belül a versenyhivatal nem intézkedik, akkor a fúzió végrehajtható, a bejelentés díját vissza kell fizetni – mutatott rá.
Hozzátette: az igazgatási szolgáltatási díjat a javaslat az összefonódás-bejelentésnél egymillió forintban határozza meg.
Völner Pál kitért arra, a hatályos szabályozás szerint egy összefonódás a GVH engedélyéig nem hajtható végre, ha a vállalatok együttes nettó árbevétele a 15 milliárd forintot meghaladja, és van legalább két érintett, amelynek nettó árbevétele meghaladja az 500 millió forintot. Ez utóbbi küszöb a duplájára, egymilliárd forintra emelkedik a végrehajtási tilalommal is járó bejelentési kötelezettség esetében – mondta, megjegyezve, hogy ezzel az érintett vállalkozások adminisztratív terhei is csökkennek.
A visszaélések kiküszöbölése végett a GVH új jogokat is kap: a küszöbszámokat el nem érő összefonódásokat is vizsgálhatja, ha az érintett vállalkozások nettó árbevétele együttesen meghaladja az ötmilliárd forintot és nem nyilvánvaló, a fúzió nem csökkenti a versenyt. Erre példaként a kisebb árbevételű startupok tőkeerős vállalat általi felvásárlását említette.
Mint mondta, ezeket az összefonódásokat is be kell jelenteni, ugyanakkor a törvény nem tiltja a tranzakció végrehajtását, de nem zárja ki a versenyhivatal beavatkozását hat hónapon belül.
Az igazságügyi államtitkár azt mondta, az engedékenységi és egyességi eljárások eredményessége érdekében a javaslat azon vállalkozásoknak, amelyek a GVH előtt elismerik a jogsértést és lemondanak a bírósági jogorvoslatról, a korábbi 10 százalék helyett 30 százalékos bírságcsökkentést biztosít. Viszonteladási árt tartalmazó, nem versenytársak közötti megállapodás esetén teljes bírságelengedésre is lesz lehetőség – közölte.
MTI
További hírek
Ezekért a változásokért kell frissítenünk a pénzmosási szabályzatot
Internetes értékesítés és hibás termék, avagy ünnepek utáni kérdések
A kivásokat érintő tb-kötelezettségek
2025. január 1-jétől kezd a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság
Az adóigazgatási eljárás 2025-től életbe lépő szabályai
A helyi adókról szóló törvény módosítása 2025-től
Így változnak a táppénz szabályai 2025-ben
Adóváltozások 2025: áfa, helyi adók
Kft. ügyvezetésének változása
Az alábbi űrlap kitöltésével kérdezhet szakértőinktől.
Kérdését továbbítottuk szakértőink felé, akik a megadott elérhetőségein tájékoztatják a témával kapcsolatbam.
Ossza meg díjmentes tanácsadói szolgáltatásunkat kollégáival, ismerőseivel.
Kérek tájékoztatást várható konferenciákról, továbbképzésekről
Kérését továbbítottuk, megadott elérhetőségein tájékoztatjuk várható rendezvényeinkről.
Az alábbi űrlap kitöltésével kérdezhet szakértőinktől.
Rendelkezik érvényes előfizetéssel?
Igen
Nem
Előfizetéssel rendelkező ügyfeleink kérdései priorítást élveznek
Megválaszolt adózási, tb, munkaügyi, számviteli kérdések a mai napon:
29
AKTUÁLIS ESEMÉNYEK
SZAKMAI KLUBJAINK
ADÓNAPTÁR