JOGSZABÁLYVÁLTOZÁSOK - JOGSZABÁLYI KÖRKÉP
Dr. Horváth Katalin ügyvéd praktikus tanácsai üzemeltetőknek, tulajdonosoknak
A szektor szabályozásának alapjait eddig az Infotv., a Reklámtv. és az elektronikus kereskedelemről szóló törvények adták. Ez egészül ki az uniós e-commerce irányelvvel és az e-privacyval, amit viszont még nem vezettek be. Május 25-től mindenek felettivé válik a GDPR, mindent annak utasításaiból kell levezetni. A jogharmonizáció kialakítása miatt a hazai jogalkotók feladata az Infotv. és az ágazati törvények hozzáigazítása a főszabályozóhoz.
A GDPR bevezetése a személyes adatok gyűjtésének újragondolására készteti az elektronikus direkt marketinget (EDM) alkalmazó vállalkozásokat. Tudnunk kell, hogy minden EDM reklámnak minősül, és az azokat érintő szabályozók is érvényesek rá. Majdnem minden e-mailben küldött anyag így reklámmá válik, kivételt ez alól a rendszerüzenetek, a megrendelés visszaigazolások és a központi címre továbbított üzenetek jelentenek.
A GDPR enyhítést is hoz a szabályozásban, mert ugyan főszabályként a hozzájárulás meglétét tünteti fel, de a jogos (üzleti) érdekre való hivatkozás körét kiterjeszti. A hozzájárulás új kitételeként az „egyértelmű megerősítő aktív magatartás”-t határozza meg az érintettől. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy reakció kell (pl. gomb megnyomásával aktivizálás), és nem lehet az ÁFSZ-be integrálni, főleg nem apróbetűs részbe eldugni a beleegyezés paramétereit.
A GDPR kiemelten kezeli a hozzájárulás önkéntességét is. Azaz tájékoztatáson alapulónak kell lennie, nem lehet a hírlevél a feltétele a kedvezmények igénybevételének, megtagadása esetén nem lehet ”megtorlás” (hátrányos megkülönböztetés) és bármikor visszavonhatónak kell lennie.
Felmerülhet a kérdés, hogy kell-e május 25-e után új tájékoztatót szerkeszteni? Ha az GDPR-kompatibilis volt, akkor nincs szükség az átírására, lehet tovább alkalmazni. Megjegyzendő, hogy az újonnan megkeresett érintettekre vonatkozó különbségtétel a továbbiakban is érvényes, vagyis ez a részkönnyítés megmaradt.
Ügyelni kell a harmadik fél részére továbbított adatok kezelésére (itt az amerikai óriásvállalatok a főbb szereplők). Ha a cég már csatlakozott a Privacy Shield (Adatvédelmi Pajzs) egyezményhez, akkor az EU-s adatvédelmi szabályozók vonatkoznak már rá, és azok mentén kell eljárniuk.
Találkozhatunk már lokáció alapú marketinggel is (GPS koordináták alapján történik az adatgyűjtés), ez már szigorúbb elbírálás alá esik, a tevékenységet nem lehet jogos érdek alapján végezni, csak hozzájárulást követően, mely talán az applikáció fejlesztőknek fogja a legnagyobb kihívást jelenteni.
Ugyanez mondható el a profilalkotást alkalmazók esetében is, nekik szintén nyilatkoztatni kell az érintettet, hogy online lábnyomatának feltérképezését követően viselkedésalapú reklámokkal kívánjuk őt megszórni. A profilozás nem egyenlő egyébként az automatikus döntéshozatallal, viszont automatikus adatkezelésnek minősül. A profilalkotásnál ügyelni kell az anonimizálásra, a diszkrimináció elkerülésére, technikai oldalról pedig az algoritmusok felülvizsgálatára. Az érintett kérhet tájékoztatást, részletes leírást és egyéb jogaival is tisztában kell lennünk.
Alapvetően két dolgot kell nagyon megszívlelnünk. Egyfelől, ha két egymásnak ellentmondó szabályozóval van dolgunk, akkor a GDPR utasításai lesznek a követendőek. Másfelől ügyeljünk az adatkezelés mikéntjének jogalapjára: hozzájárulást követő vagy jogos érdeken alapuló, esetleg a körülmények függvényében a kettő közül választható az adott szituációban.
Menedzser Praxis
További hírek
Ezekért a változásokért kell frissítenünk a pénzmosási szabályzatot
Internetes értékesítés és hibás termék, avagy ünnepek utáni kérdések
A kivásokat érintő tb-kötelezettségek
2025. január 1-jétől kezd a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság
Az adóigazgatási eljárás 2025-től életbe lépő szabályai
A helyi adókról szóló törvény módosítása 2025-től
Így változnak a táppénz szabályai 2025-ben
Adóváltozások 2025: áfa, helyi adók
Kft. ügyvezetésének változása
Az alábbi űrlap kitöltésével kérdezhet szakértőinktől.
Kérdését továbbítottuk szakértőink felé, akik a megadott elérhetőségein tájékoztatják a témával kapcsolatbam.
Ossza meg díjmentes tanácsadói szolgáltatásunkat kollégáival, ismerőseivel.
Kérek tájékoztatást várható konferenciákról, továbbképzésekről
Kérését továbbítottuk, megadott elérhetőségein tájékoztatjuk várható rendezvényeinkről.
Az alábbi űrlap kitöltésével kérdezhet szakértőinktől.
Rendelkezik érvényes előfizetéssel?
Igen
Nem
Előfizetéssel rendelkező ügyfeleink kérdései priorítást élveznek
Megválaszolt adózási, tb, munkaügyi, számviteli kérdések a mai napon:
29
AKTUÁLIS ESEMÉNYEK
SZAKMAI KLUBJAINK
ADÓNAPTÁR