JOGSZABÁLYVÁLTOZÁSOK - JOGSZABÁLYI KÖRKÉP

Bővül az online pénztárgép használatára kötelezettek köre
A hír több mint 30 napja nem frissült!

2016. szeptember 30-ától bővül az online pénztárgép használatára kötelezettek köre, így újabb kereskedők és szolgáltatók kényszerülnek arra, hogy online adatkapcsolatra alkalmas pénztárgépet vásároljanak.

2016. augusztus 25.

Az online pénztárgép használatára kötelezettek körét a pénztárgépek műszaki követelményeiről, a nyugtakibocsátásra szolgáló pénztárgépek forgalmazásáról, használatáról és szervizeléséről, valamint a pénztárgéppel rögzített adatok adóhatóság felé történő szolgáltatásáról szóló 48/2013. (XI. 15.) NGM-rendelet (a továbbiakban 48/2013. NGM-rendelet) 1. számú melléklete tartalmazza. Eszerint 2016. szeptember 30-tól a 2009. október 15. napján hatályos TEÁOR 08 alapulvételével


•    a 45.20 szerinti gépjármű-javítási, karbantartási,
•    a 45.32 szerinti gépjárműalkatrész-kiskereskedelmi,
•    a 45.40 szerinti motorkerékpár, -alkatrész kereskedelmi, javítási,
•    a 86.10 szerinti tevékenységből kizárólag a plasztikai sebészeti,
•    a 93.29 szerinti tevékenységből kizárólag a táncteremi, diszkó működtetési,
•    a 96.01 szerinti tevékenységből kizárólag mindenfajta ruházat (beleértve a szőrmét) és textil géppel, kézzel mosási és vegytisztítási, vasalási,
•    a 96.04 szerinti fizikai közérzetet javító szolgáltatási , és
•    a 93.13 szerinti testedzési szolgáltatási
tevékenységet folytató adóalanyok, üzletek, mozgóboltok is kizárólag pénztárgép használatával tehetnek eleget a nyugtaadási kötelezettségüknek. Kivételként említi a rendelet a csomagküldő kereskedelmet, az ipari tevékenységet folytató egyéni vállalkozót, ha termelő és értékesítő tevékenységét ugyanabban a helyiségben folytatja. Amennyiben az adóalany nagykereskedelmi tevékenységet folytat, akkor kizárólag a kiskereskedelmi értékesítés tekintetében terheli a pénztárgéppel történő nyugtaadási kötelezettség.
Az online pénztárgép használati kötelezettségről történő döntés során figyelemmel kell lenni arra, hogy az adóhatóság nem az adózó tevékenységi körei között felsorolt, hanem a ténylegesen folytatott tevékenység alapján ellenőrzi a pénztárgép használati kötelezettség teljesítését.


Az online pénztárgép használatára történő átállás első lépéseként be kell nyújtani az adóhatósághoz a PTGREG jelű adatlapot. Az adatlap benyújtását követően az adóhatóság – elektronikus úton történő megküldés esetén az elektronikus tárhelyre 5 napon belül, postai úton történő megküldés esetén postai úton 8 napon belül – megküldi az új pénztárgép üzembe helyezéséhez szükséges üzembe helyezési kódot.
Az üzembe helyezési kód igénylésével egyidejűleg ki kell választani azt a pénztárgépet, amelyet az adózó használni szeretne. A pénztárgép lehet akár új, akár használt, de lehetőség van pénztárgép bérlésére is.

A pénztárgép kiválasztását követően az adózó kötelezettsége ellenőrizni, hogy a kiválasztott típus szerepel-e a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal listáján mint érvényes forgalmazási engedéllyel rendelkező pénztárgép. Amennyiben igen, akkor a forgalmazónál a pénztárgépet meg lehet rendelni. A szerződéskötéssel egyidejűleg az üzembe helyezési kódról szóló adóhatósági értesítést – elektronikus tárhelyre történő érkezés esetén kinyomtatott formában – át kell adni a pénztárgép értékesítőjének, aki a pénztárgépben rögzíti az AP-számot, valamint az adóhatóság által kiadott üzembe helyezési kódot. Ezt követően a pénztárgép adóügyi ellenőrző egysége (AEE) kapcsolatba lép az adóhatóság szerverével, és innentől kezdve már használatra kész az online pénztárgép.


Az online pénztárgép működéséhez szükséges továbbá egy telekommunikációs szerződés megkötése azzal a mobilinternet szolgáltatóval, amellyel a pénztárgépben található adóügyi ellenőrzési egységbe (AEE) beépített SIM-kártya gyártója szerződött. Ennek a szolgáltatónak kell megfizetni a pénztárgép és a NAV szervere közötti adatkapcsolatot biztosító szolgáltatás hatósági díját, melynek összege SIM-kártyánként számítógép alapú pénztárgép esetén legfeljebb nettó 2500 Ft/hó, nem számítógép alapú pénztárgép esetén legfeljebb nettó 1500 Ft/hó. A szolgáltatási díj megfizetésére célszerű kiemelt figyelmet fordítani, mivel a szolgáltató huzamosabb idejű elmaradás esetén a szolgáltatást felfüggesztheti, illetve a SIM-kártyát letilthatja.
Az online pénztárgépet az üzembe helyezést követő egy éven belül az üzemeltető adóalany köteles felülvizsgáltatni, melynek során a szerviz ellenőrzi, hogy nem történt-e illegális beavatkozás a pénztárgépen, hogy a pénztárgép működése, működési körülményei megfelelnek-e a jogszabályi előírásoknak, és szükség esetén kicseréli az adóügyi ellenőrző egység (AEE) akkumulátorát. A felülvizsgálatot évente kötelező megismételni.


Az online pénztárgép használata tehát költségekkel jár. Számításba kell venni a pénztárgép beszerzési vagy bérlési költségét, az üzembe helyezési költséget, az online adatkapcsolatot biztosító havi szolgáltatási díjat, valamint évente a karbantartási költséget.
Az online pénztárgép üzemeltetéséről és szervizeléséről – szigorú számadás alá vont – pénztárgépnaplót kell vezetni, melyet az üzemeltetési helyen kell tartani, és egy esetleges helyszíni adóhatósági ellenőrzés során be kell tudni mutatni.


dr. Teszéri-Rácz Ildikó


Cikkünket teljes terjedelmében a szeptemberi Ellenőrzési Tanácsadókban olvashatják.

További hírek

Az alábbi űrlap kitöltésével kérdezhet szakértőinktől.








A gomb megnyomásával elfogadja adatkezelési tájékoztatónkat, és önként kifejezetten hozzájárul ahhoz, hogy az abban foglaltaknak megfelelően a Menedzser Praxis Kft. visszavonásig kezelje és tárolja adatait. Hozzájárulása után tiltakozhat személyes adatai kezelése ellen valamint bármikor kérheti adatainak helyesbítését,törlését, korlátozását.
Mégse

Kérdését továbbítottuk szakértőink felé, akik a megadott elérhetőségein tájékoztatják a témával kapcsolatbam.

Ossza meg díjmentes tanácsadói szolgáltatásunkat kollégáival, ismerőseivel.

Kérek tájékoztatást várható konferenciákról, továbbképzésekről






A gomb megnyomásával elfogadja adatkezelési tájékoztatónkat, és önként kifejezetten hozzájárul ahhoz, hogy az abban foglaltaknak megfelelően a Menedzser Praxis Kft. visszavonásig kezelje és tárolja adatait. Hozzájárulása után tiltakozhat személyes adatai kezelése ellen valamint bármikor kérheti adatainak helyesbítését,törlését, korlátozását.
Mégse

Kérését továbbítottuk, megadott elérhetőségein tájékoztatjuk várható rendezvényeinkről.

Az alábbi űrlap kitöltésével kérdezhet szakértőinktől.

Rendelkezik érvényes előfizetéssel?

Igen

Nem

Előfizetéssel rendelkező ügyfeleink kérdései priorítást élveznek

Megválaszolt adózási, tb, munkaügyi, számviteli kérdések a mai napon:

29

Kérdezzen itt Ön is!

AKTUÁLIS ESEMÉNYEK

Eseménykövetés

SZAKMAI KLUBJAINK

ADÓNAPTÁR