GAZDASÁGI HÍREK
Már év elejétől hatályos a kártya alapú őstermelői igazolvány bevezetését lehetővé tevő kormányrendelet, a kártyák kibocsátása és kiosztása azonban az eredetileg megadott, augusztus 1-ei időponthoz képest csúszik. A késedelem kellemetlenségeit talán ellensúlyozhatják az új típusú nyilvántartás remélt előnyei.
Mint ismert, 2016. január 1-ével hatályba lépett az új, a mezőgazdasági őstermelői igazolványról szóló 436/2015. (XII. 28.) Kormányrendelet, amely megteremti az elektronikus eljárás és a papír alapú igazolványok helyett a kártya alapú igazolvány bevezetésének feltételeit.
A kártya alapú igazolványok korszerű formában és módon igazolják, hogy annak tulajdonosa mezőgazdasági őstermelői tevékenységet folytat, és jogosult a Szja-tv. mezőgazdasági őstermelőre vonatkozó rendelkezései szerinti adózásra. Az új igazolványok elkészültét eredetileg augusztus 1-ére tervezték, a nevezett határidőt azonban technikai okokból nem sikerült betartani.
A kártya alapú igazolványok kibocsátása több előnyös változást ígér az őstermelők nyilvántartásával összefüggésben.
A kártyák alkalmasak lesznek az őstermelői igazolványokkal kapcsolatos adatok közhiteles nyilvántartásában szereplő valamennyi adat tárolására. Az őstermelőnek – igazolványa mellett – csupán az értékesítési betétlapját, a családi gazdaság nyilvántartásba vételéről szóló határozatát és a személyazonosító igazolványát kell magánál tartania és bemutatnia felhívás esetén.
Az új igazolvány jelentősen megkönnyíti és biztonságossá teszi a vevők helyzetét is, mivel a vásárlók egyértelműen fel tudják ismerni az érvényes igazolvánnyal rendelkező, valódi őstermelőket, azonosítani tudják a termékek hazai származását, mivel mobiltelefonos applikáció révén gyorsan, hatékonyan és hitelesen tájékozódhatnak az őstermelőről és az áru adatairól.
Az új szabályozás nem titkolt célja, hogy megszüntesse azt a (visszaélésekre is lehetőséget adó) gyakorlatot, miszerint az őstermelők ugyanazt az őstermelői terméket azonos helyen és azonos időben őstermelőként és egyéni vállalkozóként is értékesítik.
Az őstermelői igazolvány kiállítása és érvényesítése továbbra is díjmentes. Az elveszett, megsemmisült, vagy megrongálódott igazolvány pótlásáért ugyanakkor 3 000 forintos (2016. február 1-től használatos új elnevezéssel) igazgatási szolgáltatási díjként értendő illetéket kell fizetni. Az új rendelet értelmében minden 2015. december 31-ig érvényes, papír alapon kiadott őstermelői igazolvány 2016. december 31. napjáig használható.
Az őstermelők nyilvántartásának vezetését továbbra is a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal végzi, az igazolványok ellenőrzését a megyei kormányhivatalok látják el.
MP
További hírek
Menetlevél elvesztésének következményei
Letiltás jutalékból
Emelkednek a közlekedési szabályszegések közigazgatási bírságtételei
Megváltozott a környezetkímélő gépkocsi fogalma
Bizonylati fegyelem-felmerülő kérdések
Tartozások behajtási sorrendje
Változások az alanyi adómentességben: Mit hoz 2025 a kisvállalkozásoknak?
Új szabályok az etikai eljárás szabályaiban
Az örökbefogadói díj a társadalombiztosítás rendszerében
Az alábbi űrlap kitöltésével kérdezhet szakértőinktől.
Kérdését továbbítottuk szakértőink felé, akik a megadott elérhetőségein tájékoztatják a témával kapcsolatbam.
Ossza meg díjmentes tanácsadói szolgáltatásunkat kollégáival, ismerőseivel.
Kérek tájékoztatást várható konferenciákról, továbbképzésekről
Kérését továbbítottuk, megadott elérhetőségein tájékoztatjuk várható rendezvényeinkről.
Az alábbi űrlap kitöltésével kérdezhet szakértőinktől.
Rendelkezik érvényes előfizetéssel?
Igen
Nem
Előfizetéssel rendelkező ügyfeleink kérdései priorítást élveznek
Megválaszolt adózási, tb, munkaügyi, számviteli kérdések a mai napon:
23
AKTUÁLIS ESEMÉNYEK
SZAKMAI KLUBJAINK
ADÓNAPTÁR