SZAKMAI ÖSSZEFOGLALÓK
A pedagógusminősítés célja elsődlegesen a köznevelési rendszer eredményesebbé tétele. A pedagógusértékelés, minősítés egységes rendszer kialakítását célozza.
A pedagógusnak a nevelő-oktató munkájának az eredményességének a támogatására irányul, az eljárás során meghatározzák a pedagógus erősségeinek, fejlesztendő területeinek az irányát.
A pedagógus szakmai ellenőrzés fejleszthető területeket fogalmaz meg, itt már viszont egy komolyabb síkon folyik az esemény, fejlesztendő területek kerülnek meghatározásra. A következő minősítéskor ezeket a területeket az értékelő bizottság el fogja kérni az intézménytől, mert ennek egy kiindulópontja lesz, hogy milyen változás következett be az előzőhöz viszonyítva.
Fontos, hogy végre elindult egy anyagi motiváltság is az erkölcsi elismeréseken túl, hiszen az értékelés-minősítés mindenkor az alapját szolgálja a pedagógus előmeneteli rendszernek, tehát módja van a pedagógusnak arra, hogy megmutassa szakmaiságát, a hivatás iránti elkötelezettségét, minőségi munkáját.
Hivatásbeli előrelépés tekintetében is ösztönző a rendszer, hiszen ha van egy pozitív értékelés, az mindenféleképpen egy újfajta iránymutatást jelent a pedagógus számára.
A szakértői attitűd itt is a PSZE-hez hasonlóan egy segítő, tényeken alapuló, elemző, értékelő, minősítő jellegű hozzáállás.
Elemei a kompetenciák és indikátorok - amíg a PSZE-nél területekről beszélünk, - itt standardokról, és ahhoz, hogy ezeket jobban, árnyaltabban lehessen vizsgálni, például attitűdök, képességek, ismeretek tekintetében, erre szolgálnak az úgynevezett indikátorok.
Az alapelvek teljes körűek, minden pedagógusra kiterjednek, kivételt jelöl meg a köznevelési törvény, amely értelmében azok a pedagógusok mentesülnek a minősítés alól, akik 2013. szeptember elsejétől számított 10 éven belül elérik az öregségi nyugdíjkorhatárt. Azok viszont, akik feltöltötték a portfóliójukat, vagy ebben az évben a Pedagógus I. vagy II. fokozat elérését célozták meg, számukra kötelező lesz a minősítési eljárásban való részvétel, amely végső határideje 2018.
Standardizált, egységes, tehát a nyolc kompetencia és a 77 indikátor alapján történik a minősítés.
Megalapozott és tényeken alapul a minősítés, tehát van egy forgatókönyve, a portfólió feltöltése, megtekintése, a látogatás, a szakmai megbeszélés és a védés folyamata.
Fejlesztő, hiszen együttműködésben hat, egy motiváló, ösztönző jellegű folyamat, korrekt visszajelzést ad a pedagógus szakmai, szaktantervi, szaktantárgyi tudásáról.
Rendszerjellegű, mivel a pedagógus szakmai ellenőrzéssel szoros kapcsolatban van. Elméletileg meg kell előznie a minősítésnek az ellenőrzést. A tanfelügyeleti ellenőrzés során keletkezett dokumentumokat, elemző értékeléseket a majdani minősítő vizsga, eljárás során figyelembe fogják venni.
Érdekérvényesítő szerepet tölt be, hiszen a pedagógus életpályának az egyik alappilléreként jelenik meg, ahogyan az a 20/2012. EMMI rendeletben is olvasható.
További hírek
Ismét élesítik a nemzeti tengelysúlymérő rendszert
Kisteherautó-lízing nyomán felmerülő kérdések
Elvesztett átalányadózás: de mikortól?
A haszonélvezet megszüntetése
A nyugdíjbiztosítási nyilvántartás adattartalma
Otthonról dolgozó, gyesen lévő vállalkozó
Őstermelői támogatás könyvelése
Ügyfélkapu+ a legfontosabb kérdés
Ingatlanközvetítés áfája
Az alábbi űrlap kitöltésével kérdezhet szakértőinktől.
Kérdését továbbítottuk szakértőink felé, akik a megadott elérhetőségein tájékoztatják a témával kapcsolatbam.
Ossza meg díjmentes tanácsadói szolgáltatásunkat kollégáival, ismerőseivel.
Kérek tájékoztatást várható konferenciákról, továbbképzésekről
Kérését továbbítottuk, megadott elérhetőségein tájékoztatjuk várható rendezvényeinkről.
Az alábbi űrlap kitöltésével kérdezhet szakértőinktől.
Rendelkezik érvényes előfizetéssel?
Igen
Nem
Előfizetéssel rendelkező ügyfeleink kérdései priorítást élveznek
Megválaszolt adózási, tb, munkaügyi, számviteli kérdések a mai napon:
26
AKTUÁLIS ESEMÉNYEK
SZAKMAI KLUBJAINK
ADÓNAPTÁR