SZAKMAI ÖSSZEFOGLALÓK

Home-office költségtérítés
A hír több mint 30 napja nem frissült!

A kérdést megfogalmazó ügyfél cége a Kiva hatálya alá tartozik. A vezetés heti három nap otthoni munkavégzést, home office-t és két nap irodai munkát vezetett be alkalmazottai számára. A cég fizet költségtérítést a home office-ra tekintettel: a minimálbér 10%-át, 20 ezer forintot. A kérdés, hogy Kivát kell-e ezután fizetni?

2022. április 06.

További kérdés, hogy arányosítani kell-e az összeget 4 illetve 6 órás munkaviszony esetén? Csökkenteni kell-e az összeget a heti 2 irodai nap miatt, tehát csak azokra a napokra fizethető, amelyen otthon dolgoznak?

Kiindulási pont az, hogy az Szja törvény nem rendelkezik a home office-szal kapcsolatos költségtérítés adózási szabályairól, ezért a nem önálló tevékenységből származó jövedelem szabályai szerint kell eljárni. Home office esetében viszont kizárólag azok a költségek számolhatók el adómentesen, amelyeket az Szja tv. 3. számú melléklete tartalmaz, illetve azon eszközök tekintetében kérhet a munkavállaló adómentes költségtérítést, amelyeket a munkavégzése ellátása érdekében a munkáltató nevére kiállított számla alapján vásárolt. Ezért valamennyi körülmény együttes vizsgálata alapján lehet megállapítani az esetlegesen felmerülő adókötelezettséget. Amennyiben olyan költségelem merülne fel, amely nem minősül adómentesnek, akkor ez a felek közötti jogviszony alapján lesz adóköteles, azaz munkaviszonyból származó jövedelemként lesz adóköteles.

Mivel a kiva szerinti jogviszony eseteiben az adóalapot növelő tételeket a bérjellegű kifizetések jelentik, ezért a home office esetén csak azok a bérjellegű kifizetések növelik az adóalapot, amelyek az Szja törvényhez igazodóan nem minősülnek adómentesnek. A leírtakból következik, hogy a költségtérítések adómentes kifizetései nem növelik meg a kiva alapot. Ha viszont a költségtérítés csak pénzben jelentkezik, akkor a teljes összeg munkaviszonyból származó jövedelem lesz, amely a kiva alapot is növeli.

A költségtérítés szabályait, annak elszámolását célszerű lenne egy belső szabályzatban rögzíteni és valamennyi érintett munkavállalóval közölni. Ebben rögzíteni lehet a nem 8 órás munkaviszonyra vonatkozó arányosítás szabályait is. Költségtérítés kizárólag csak azokra a napokra adható, amikor a home office szerinti munkavégzés ténylegesen felmerül, ezért ezt a kitételt is rögzíteni kell a belső szabályzatban.

 

Leipán Tibor 

További hírek

Az alábbi űrlap kitöltésével kérdezhet szakértőinktől.








A gomb megnyomásával elfogadja adatkezelési tájékoztatónkat, és önként kifejezetten hozzájárul ahhoz, hogy az abban foglaltaknak megfelelően a Menedzser Praxis Kft. visszavonásig kezelje és tárolja adatait. Hozzájárulása után tiltakozhat személyes adatai kezelése ellen valamint bármikor kérheti adatainak helyesbítését,törlését, korlátozását.
Mégse

Kérdését továbbítottuk szakértőink felé, akik a megadott elérhetőségein tájékoztatják a témával kapcsolatbam.

Ossza meg díjmentes tanácsadói szolgáltatásunkat kollégáival, ismerőseivel.

Kérek tájékoztatást várható konferenciákról, továbbképzésekről






A gomb megnyomásával elfogadja adatkezelési tájékoztatónkat, és önként kifejezetten hozzájárul ahhoz, hogy az abban foglaltaknak megfelelően a Menedzser Praxis Kft. visszavonásig kezelje és tárolja adatait. Hozzájárulása után tiltakozhat személyes adatai kezelése ellen valamint bármikor kérheti adatainak helyesbítését,törlését, korlátozását.
Mégse

Kérését továbbítottuk, megadott elérhetőségein tájékoztatjuk várható rendezvényeinkről.

Az alábbi űrlap kitöltésével kérdezhet szakértőinktől.

Rendelkezik érvényes előfizetéssel?

Igen

Nem

Előfizetéssel rendelkező ügyfeleink kérdései priorítást élveznek

Megválaszolt adózási, tb, munkaügyi, számviteli kérdések a mai napon:

15

Kérdezzen itt Ön is!

AKTUÁLIS ESEMÉNYEK

Eseménykövetés

SZAKMAI KLUBJAINK

ADÓNAPTÁR