SZAKMAI ÖSSZEFOGLALÓK
A jogszabályokban előírt kötelezettségeknek megfelelve – 2015 őszén – sor kerül a köznevelési intézmények önértékelési rendszerének bevezetésére. A munkafolyamat meghatározó részeként tekinthetünk az intézményi önértékelési terv elkészítésére, amely lényeges szerepet tölt be az elkövetkező öt év iskolai/óvodai önértékelési feladatainak végrehajtásában.
Az egységes módszereket garantálják az Oktatási Hivatal által készített, 2015 nyárelőn nyilvánosságra bocsátott Önértékelési kézikönyvek, amelyek a www.oktatas.hu/kiadványok helyen tölthetők le. Az Önértékelési kézikönyvek
− az óvodákra,
− általános iskolákra,
− gimnáziumokra,
− a szakképző intézményekre,
− a kollégiumokra,
− az alapfokú művészetoktatási intézményeke,
− a gyógypedagógiai intézményekre,
− a pedagógiai szakszolgálatokra és
− a pedagógiai szakmai szolgáltató intézmények számára tartalmazzák az intézményi önértékelés folyamatának és eszközrendszerének leírását.
− a pedagógus önértékelése,
− az intézményvezető önértékelése,
− az intézmény önértékelése.
Az intézményi önértékelési folyamat közvetlen előzményeként tekinthetünk ugyan az intézményi minőségirányítási programokra, de amíg az egykori IMIP-ek más és más alapvető módszereket, eljárásokat használtak a pedagógusok és az intézményvezetők értékelésére, a most kötelezővé váló intézményi önértékelési módszerek (ide értve a pedagógusok és az intézményvezetők értékelését is) országosan egységesek. Mivel az intézményi önértékelés − az előző fejezetben leírtak alapján − a tanfelügyeleti rendszer részét képezi, a Vr. 145. § (2) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján az önértékelési eszközöket az Oktatási Hivatal dolgozza ki és az oktatásért felelős miniszter hagyja jóvá. Ez az eljárás történt meg az Önértékelési kézikönyvek megjelentetésével.
− a pedagógus két órájának, foglalkozásának meglátogatása
o intézményvezető esetében akkor, ha van kötelező óraszáma,
− a pedagógus, intézményvezető, intézmény dokumentumainak értékelése, amelynek során az értékelők a pedagógusok esetében megvizsgálják az alábbi dokumentumokat:
o a pedagógus tanmenete és az éves tervezés egyéb dokumentumai,
o a pedagógus óravázlata, óraterve,
o az osztálynapló, csoportnapló,
o a tanulói füzetek,
− interjúk készítése
o a pedagógus esetében a pedagógussal és a pedagógus munkáját közvetlenül ismerő vezetőjével (például munkaközösség-vezető),
o az intézményvezető esetében az intézményvezetővel, a vezetőtársakkal és a fenntartó képviselőjével,
o az intézményértékelés esetén az intézményvezetővel, a pedagógusok és a szülők csoportjával,
− a pedagógus, intézményvezető, intézmény értékelése online kérdőívekkel; online kérdőívet kell kitöltetni
o a pedagógus esetében magával a pedagógussal, az általa tanított tanulók (óvodában gyermekek) szüleivel, a pedagógustársakkal, középiskolában a tanulókkal,
o az intézményvezető esetében az intézményvezetővel, a pedagógusokkal és a szülőkkel,
o az intézmény esetében a szülőkkel és a pedagógusokkal.
− pedagógiai-módszertani felkészültség,
− pedagógiai folyamatok, tevékenységek tervezése és a megvalósításukhoz kapcsolódó önreflexiók,
− a tanulás támogatása,
− a tanuló személyiségének fejlesztése, az egyéni bánásmód érvényesülése, a hátrányos helyzetű, sajátos nevelési igényű vagy beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermek, tanuló többi gyermekkel, tanulóval együtt történő sikeres neveléséhez, oktatásához szükséges megfelelő módszertani felkészültség,
− a tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése, esélyteremtés, nyitottság a különböző társadalmi-kulturális sokféleségre, integrációs tevékenység, osztályfőnöki tevékenység,
− a pedagógiai folyamatok és a tanulók személyiségfejlődésének folyamatos értékelése, elemzése,
− kommunikáció és szakmai együttműködés, problémamegoldás, valamint
− elkötelezettség és szakmai felelősségvállalás a szakmai fejlődésért.
− az intézményi pedagógiai folyamatok – nevelési, tanulási, tanítási, fejlesztési, diagnosztikai – stratégiai vezetése és irányítása,
− az intézmény szervezetének és működésének stratégiai vezetése és operatív irányítása,
− az intézményi változások stratégiai vezetése és operatív irányítása,
− az intézményben foglalkoztatottak stratégiai vezetése és operatív irányítása,
− a vezetői kompetenciák fejlesztése.
− pedagógiai folyamatok,
− személyiség- és közösségfejlesztés,
− az intézményben folyó pedagógiai munkával összefüggő eredmények,
− belső kapcsolatok, együttműködés, kommunikáció,
− az intézmény külső kapcsolatai,
− a pedagógiai működés feltételei,
− az intézménytípusra vonatkozó nevelési, nevelési-oktatási irányelvet megállapító jogszabályban meghatározott országos szakmai elvárásoknak és az intézményi céloknak való megfelelés.
o az éves munkaterv összhangban van a stratégiai dokumentumokkal és a munkaközösségek terveivel,
o a tanév végi beszámoló megállapításai alapján történik a következő tanév tervezése,
o a pedagógiai programnak és az egyéni fejlesztési terveknek megfelelően történik az egyénre szabott értékelés, amely az értékelő naplóban nyomon követhető,
o a tanuló eredményeiről fejlesztő céllal folyamatosan visszacsatolnak a tanulónak és szüleinek/gondviselőjének.
o az intézmény vezetése és érintett pedagógusa információkkal rendelkezik minden tanuló szociális helyzetéről,
o a szülők a megfelelő kereteken belül részt vesznek a közösségfejlesztésben.
o kompetenciamérések eredményei,
o tanév végi eredmények – tantárgyra, két évre vonatkozóan,
o versenyeredmények: országos szint, megyei szint, tankerületi szint, települési szint,
o továbbtanulási mutatók,
o vizsgaeredmények (belső-, érettségi-, felvételi, nyelvvizsgák),
o elismerések, kitüntetések,
o lemorzsolódási mutatók (évismétlők, magántanulók, kimaradók, lemaradók),
o elégedettségmérés eredményei (szülő, pedagógus, tanuló),
o neveltségi mutatók.
o a pedagógusok szakmai csoportjai maguk alakítják ki működési körüket, önálló munkaterv szerint dolgoznak; a munkatervüket az intézményi célok figyelembe vételével határozzák meg,
o az intézmény munkatársai számára biztosított a munkájukhoz szükséges információkhoz és ismeretekhez való hozzáférés.
o az intézmény a helyben szokásos módon tájékoztatja külső partnereit (az információátadás szóbeli, digitális vagy papíralapú),
o a partnerek tájékoztatását és véleményezési lehetőségeinek biztosítását folyamatosan felülvizsgálják, visszacsatolják és fejlesztik.
o az intézmény rendszeresen felméri a pedagógiai program megvalósításához szükséges infrastruktúrát, jelzi a hiányokat a fenntartónak,
o az intézmény rendszeresen felméri a szükségleteket, reális képpel rendelkezik a nevelő-oktató munka humánerőforrás-szükségletéről,
o a humánerőforrás szükségletben bekövetkező hiányt, a felmerült problémákat idejében jelzi a fenntartó számára.
− 2017. június 30-áig minden pedagógusra,
− 2020. június 30-áig minden intézményre vonatkozóan el kell végezni a teljes körű intézményi önértékelést.
További hírek
Menetlevél elvesztésének következményei
Letiltás jutalékból
Emelkednek a közlekedési szabályszegések közigazgatási bírságtételei
Megváltozott a környezetkímélő gépkocsi fogalma
Bizonylati fegyelem-felmerülő kérdések
Tartozások behajtási sorrendje
Változások az alanyi adómentességben: Mit hoz 2025 a kisvállalkozásoknak?
Új szabályok az etikai eljárás szabályaiban
Az örökbefogadói díj a társadalombiztosítás rendszerében
Az alábbi űrlap kitöltésével kérdezhet szakértőinktől.
Kérdését továbbítottuk szakértőink felé, akik a megadott elérhetőségein tájékoztatják a témával kapcsolatbam.
Ossza meg díjmentes tanácsadói szolgáltatásunkat kollégáival, ismerőseivel.
Kérek tájékoztatást várható konferenciákról, továbbképzésekről
Kérését továbbítottuk, megadott elérhetőségein tájékoztatjuk várható rendezvényeinkről.
Az alábbi űrlap kitöltésével kérdezhet szakértőinktől.
Rendelkezik érvényes előfizetéssel?
Igen
Nem
Előfizetéssel rendelkező ügyfeleink kérdései priorítást élveznek
Megválaszolt adózási, tb, munkaügyi, számviteli kérdések a mai napon:
28
AKTUÁLIS ESEMÉNYEK
SZAKMAI KLUBJAINK
ADÓNAPTÁR