//

CÍMKEFELHŐ
gazdasági szakkiadó | hivatalos állásfoglalás | adó | pénzügy | gazdasági folyóirat | szakkönyv | jogszabálykereső | kommentár | letölthető szerződésminták | tudástár | tanácsadás | gazdasági kiadványok | gazdasági konferencia | ingyenes számviteli tanácsadás | könyvelők kötelező továbbképzése | kötelező kreditpontok 2018 | közlöny | kormányrendelet | céginformáció

JOGSZABÁLYVÁLTOZÁSOK - JOGSZABÁLYI KÖRKÉP

Bővül az online pénztárgép használatára kötelezettek köre
A hír több mint 30 napja nem frissült!

2016. szeptember 30-ától bővül az online pénztárgép használatára kötelezettek köre, így újabb kereskedők és szolgáltatók kényszerülnek arra, hogy online adatkapcsolatra alkalmas pénztárgépet vásároljanak.

2016. augusztus 25.

Az online pénztárgép használatára kötelezettek körét a pénztárgépek műszaki követelményeiről, a nyugtakibocsátásra szolgáló pénztárgépek forgalmazásáról, használatáról és szervizeléséről, valamint a pénztárgéppel rögzített adatok adóhatóság felé történő szolgáltatásáról szóló 48/2013. (XI. 15.) NGM-rendelet (a továbbiakban 48/2013. NGM-rendelet) 1. számú melléklete tartalmazza. Eszerint 2016. szeptember 30-tól a 2009. október 15. napján hatályos TEÁOR 08 alapulvételével


•    a 45.20 szerinti gépjármű-javítási, karbantartási,
•    a 45.32 szerinti gépjárműalkatrész-kiskereskedelmi,
•    a 45.40 szerinti motorkerékpár, -alkatrész kereskedelmi, javítási,
•    a 86.10 szerinti tevékenységből kizárólag a plasztikai sebészeti,
•    a 93.29 szerinti tevékenységből kizárólag a táncteremi, diszkó működtetési,
•    a 96.01 szerinti tevékenységből kizárólag mindenfajta ruházat (beleértve a szőrmét) és textil géppel, kézzel mosási és vegytisztítási, vasalási,
•    a 96.04 szerinti fizikai közérzetet javító szolgáltatási , és
•    a 93.13 szerinti testedzési szolgáltatási
tevékenységet folytató adóalanyok, üzletek, mozgóboltok is kizárólag pénztárgép használatával tehetnek eleget a nyugtaadási kötelezettségüknek. Kivételként említi a rendelet a csomagküldő kereskedelmet, az ipari tevékenységet folytató egyéni vállalkozót, ha termelő és értékesítő tevékenységét ugyanabban a helyiségben folytatja. Amennyiben az adóalany nagykereskedelmi tevékenységet folytat, akkor kizárólag a kiskereskedelmi értékesítés tekintetében terheli a pénztárgéppel történő nyugtaadási kötelezettség.
Az online pénztárgép használati kötelezettségről történő döntés során figyelemmel kell lenni arra, hogy az adóhatóság nem az adózó tevékenységi körei között felsorolt, hanem a ténylegesen folytatott tevékenység alapján ellenőrzi a pénztárgép használati kötelezettség teljesítését.


Az online pénztárgép használatára történő átállás első lépéseként be kell nyújtani az adóhatósághoz a PTGREG jelű adatlapot. Az adatlap benyújtását követően az adóhatóság – elektronikus úton történő megküldés esetén az elektronikus tárhelyre 5 napon belül, postai úton történő megküldés esetén postai úton 8 napon belül – megküldi az új pénztárgép üzembe helyezéséhez szükséges üzembe helyezési kódot.
Az üzembe helyezési kód igénylésével egyidejűleg ki kell választani azt a pénztárgépet, amelyet az adózó használni szeretne. A pénztárgép lehet akár új, akár használt, de lehetőség van pénztárgép bérlésére is.

A pénztárgép kiválasztását követően az adózó kötelezettsége ellenőrizni, hogy a kiválasztott típus szerepel-e a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal listáján mint érvényes forgalmazási engedéllyel rendelkező pénztárgép. Amennyiben igen, akkor a forgalmazónál a pénztárgépet meg lehet rendelni. A szerződéskötéssel egyidejűleg az üzembe helyezési kódról szóló adóhatósági értesítést – elektronikus tárhelyre történő érkezés esetén kinyomtatott formában – át kell adni a pénztárgép értékesítőjének, aki a pénztárgépben rögzíti az AP-számot, valamint az adóhatóság által kiadott üzembe helyezési kódot. Ezt követően a pénztárgép adóügyi ellenőrző egysége (AEE) kapcsolatba lép az adóhatóság szerverével, és innentől kezdve már használatra kész az online pénztárgép.


Az online pénztárgép működéséhez szükséges továbbá egy telekommunikációs szerződés megkötése azzal a mobilinternet szolgáltatóval, amellyel a pénztárgépben található adóügyi ellenőrzési egységbe (AEE) beépített SIM-kártya gyártója szerződött. Ennek a szolgáltatónak kell megfizetni a pénztárgép és a NAV szervere közötti adatkapcsolatot biztosító szolgáltatás hatósági díját, melynek összege SIM-kártyánként számítógép alapú pénztárgép esetén legfeljebb nettó 2500 Ft/hó, nem számítógép alapú pénztárgép esetén legfeljebb nettó 1500 Ft/hó. A szolgáltatási díj megfizetésére célszerű kiemelt figyelmet fordítani, mivel a szolgáltató huzamosabb idejű elmaradás esetén a szolgáltatást felfüggesztheti, illetve a SIM-kártyát letilthatja.
Az online pénztárgépet az üzembe helyezést követő egy éven belül az üzemeltető adóalany köteles felülvizsgáltatni, melynek során a szerviz ellenőrzi, hogy nem történt-e illegális beavatkozás a pénztárgépen, hogy a pénztárgép működése, működési körülményei megfelelnek-e a jogszabályi előírásoknak, és szükség esetén kicseréli az adóügyi ellenőrző egység (AEE) akkumulátorát. A felülvizsgálatot évente kötelező megismételni.


Az online pénztárgép használata tehát költségekkel jár. Számításba kell venni a pénztárgép beszerzési vagy bérlési költségét, az üzembe helyezési költséget, az online adatkapcsolatot biztosító havi szolgáltatási díjat, valamint évente a karbantartási költséget.
Az online pénztárgép üzemeltetéséről és szervizeléséről – szigorú számadás alá vont – pénztárgépnaplót kell vezetni, melyet az üzemeltetési helyen kell tartani, és egy esetleges helyszíni adóhatósági ellenőrzés során be kell tudni mutatni.


dr. Teszéri-Rácz Ildikó


Cikkünket teljes terjedelmében a szeptemberi Ellenőrzési Tanácsadókban olvashatják.

További hírek