CÍMKEFELHŐ
gazdasági szakkiadó | hivatalos állásfoglalás | adó | pénzügy | gazdasági folyóirat | szakkönyv | jogszabálykereső | kommentár | letölthető szerződésminták | tudástár | tanácsadás | gazdasági kiadványok | gazdasági konferencia | ingyenes számviteli tanácsadás | könyvelők kötelező továbbképzése | kötelező kreditpontok 2018 | közlöny | kormányrendelet | céginformáció

GAZDASÁGI HÍREK

Egy euró alatt az üzemanyag ára
A hír több mint 30 napja nem frissült!

Tavaly 7,6 százalékkal több járműüzemanyagot értékesítettek a Magyar Ásványolaj Szövetség tagjai, mint 2014-ben.

2016. január 12.

Jellemző volt a prémiumtermékek iránti kereslet erősödése, ezzel párhuzamosan a 98-as oktánszámú benzin használatának visszaszorulása. Összességében a gázolajeladások jobban nőttek, mint a benzineladások.

A tendencia az idén folytatódhat, ha fennmaradnak azok a tényezők is, amelyek az eddigi bővülés mögött állnak – mondta a Világgazdaságnak a szövetség közelmúltban kinevezett főtitkára. Grád Ottó magyarázata szerint az üzemanyag, ezen belül is a gázolaj iránti erősödő érdeklődés fő oka a hazai gazdasági teljesítmény javulása, vagyis az volt, hogy nőtt a magyar ipar és építőipar szállítási igénye. Abban bízva, hogy e folyamat fennmarad, számíthatunk a gázolaj-felhasználás további erősödésére.

A másik fontos ok a forint viszonylagos gyengesége. Ennek köszönhető, hogy miközben a térségben mindenütt egy eurónál többe kerül a benzin vagy a dízel literje, Magyarországon van példa egy eurónál alacsonyabb árra is. Így a nálunk áthaladó kamionosok már nem tele tankkal érkeznek, mint korábban, hanem úgy, hogy itt tankolhassanak. Ha az euró ára 2016-ban is megmarad a mostani, 310–320 forintos sávban, akkor Grád Ottó szerint abban is bízhatunk, hogy a közúti tranzit-áruszállítás továbbra is növeli a magyarországi gázolaj-értékesítést. Ehhez persze arra is szükség van, hogy a kőolaj világpiaci ára ne erősödjön érdemben.

Végül a piac kifehéredése is segítette a hazai eladásokat. A vámellenőrzések több éve tapasztalható szigorodása miatt zsugorodik az üzemanyag magánszemélyek általi szürkeimportja, amely azonban még így sem lebecsülendő: nagysága még tavaly is több százezer köbmétert tehetett ki.

Magyarországon mintegy 1800 töltőállomás működik, ezeknek körülbelül a 30 százaléka a Molé. Mögötte a második legnagyobb piaci szereplő a Shell, majd az Agip következik, de az utóbbi benzinkútlánc átvételéről tavaly már megállapodott a Mol. A lista negyedikje az OMV, ötödik a még Lukoil néven futó, de már Normbenz ellenőrzésű hálózat. A hazai üzemanyag-kiskereskedelmi piacra készült a lengyel PKN-Orlen is, amely az Agip hálózat megszerzéséről ugyan lemaradt, de hírek szerint nem mondott le itteni terjeszkedéséről. Célpontjaként a Shell vagy az OMV hálózata kerülhet szóba, de eddig a két utóbbi társaság egyike sem utalt rá, hogy kivonulna az országból.
vg.hu

További hírek