ÖSSZEFOGLALÓK

A szociális igazgatásról szóló törvény változásai
A hír több mint 30 napja nem frissült!

2015. március 1-jétől radikálisan megváltozik a segélyezés, új szóhasználattal élve a rászorulók támogatásának rendszere. (Az új ellátások megnevezéséből száműzésre került a „segély” szó, átvette helyét a „támogatás” kifejezés.) A rendszer átalakítása összhangban van azzal a kormányzati célkitűzéssel, hogy segély helyett minél többen éljenek munkából.

2015. március 03.

Az új rendszer alapkoncepciója az, hogy elválasztja az állami és az önkormányzati felelősségi körbe tartozó ellátásokat. Az állam nyújtja a jövedelempótló, míg az önkormányzatok nyújtják a lakhatáshoz, megélhetéshez szükséges ellátásokat. A szociális törvény csak a járási hatáskörbe tartozó kötelező ellátások (az időskorúak járadéka, a foglalkoztatást helyettesítő támogatás, az egészségkárosodási és gyermekfelügyeleti támogatás, az ápolási díj, az alanyi és normatív közgyógyellátás valamint az egészségügyi szolgáltatásra való jogosultság) szabályait tartalmazza. A rendszeres szociális segély, mint ellátási forma megszűnik 2015. február 28-ával, az óvodáztatási támogatás pedig a kötelező óvodáztatás bevezetésével, 2015. szeptember 1-jével.

A méltányossági közgyógyellátásra, a méltányossági ápolási díjra, valamint az önkormányzati segélyre vonatkozó szabályok hatályukat vesztik, a kötelező segélyek közül pedig kikerül a lakásfenntartási támogatás és az adósságkezelési szolgáltatás. Fenti ellátásokat a települési támogatás keretében szabályozhatják az önkormányzatok. A települési támogatás formáit, feltételeit és mértékét – mint majd látni fogjuk – szabadon határozzák meg a helyhatóságok. Az új rendszertől a Kormány azt várja, hogy a rendszer igazságosabb és átláthatóbb lesz, továbbá megakadályozza a segélyekkel való visszaéléseket. A módosító szabályokat a Magyarország 2015. évi központi költségvetésének megalapozásáról szóló 2014. évi XCIX. törvény tartalmazza.

A szociális hatáskört gyakorló szervek

A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvényben (a továbbiakban: Szt.) meghatározott szociális feladat- és hatásköröket 2015. március 1-jétől
– a helyi önkormányzat képviselő-testülete,
– a települési önkormányzat jegyzője,
– a fővárosi és megyei kormányhivatal járási (fővárosi kerületi) hivatala, vagy
– a szociális hatóság
gyakorolja. A jövőben a képviselő-testület állapítja meg a települési támogatást és a köztemetést. A február 28-ig képviselő-testületi hatáskörbe tartozó méltányossági ápolási díj, közgyógyellátási jogosultság és adósságkezelési szolgáltatás a települési támogatás formájaként nyújtható, az önkormányzati segély új elnevezése pedig rendkívüli települési támogatás lesz.

A felsorolás tartalmazza ugyan a jegyzőt, azonban nincs olyan ellátás, amelyet az Szt. alapján a jegyző állapítana meg. A jegyzőnek elsősorban az önkormányzat által nyújtott települési támogatásokkal kapcsolatos adminisztratív feladatok ellátásában (a képviselő-testület által megállapított szociális ellátásokra vonatkozó nyilvántartás vezetése, az országos nyilvántartásokba adatok rögzítése, a közműszolgáltató részére a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez természetben nyújtott települési támogatással kapcsolatos adatszolgáltatás) jut szerep. 2015. február 28-ig a jegyző hatáskörébe tartozott a foglalkoztatást helyettesítő támogatás, a rendszeres szociális segély és a lakásfenntartási támogatás megállapítása. Március 1-jétől a foglalkoztatást helyettesítő támogatás járási hatáskörbe kerül, a rendszeres szociális segély megszűnik, a lakásfenntartási támogatás megállapítása pedig a képviselő-testületi hatáskörbe tartozó települési támogatásba épül be.
A járási hivatal hatáskörébe tartozik továbbra is az időskorúak járadéka, az ápolási díj, az egészségügyi szolgáltatásra való jogosultság és a közgyógyellátásra való jogosultság megállapítása. A jövőben a járási hivatal nyújtja a foglalkoztatást helyettesítő támogatást továbbá az egészségkárosodási és gyermekfelügyeleti támogatást (ez az ellátás lép egyébként részben a rendszeres szociális segély elnevezésű ellátás helyébe).
A felsorolás nem tartalmazza a polgármestert, mint szociális hatáskört gyakorló szervet. Az Szt. 2015. február 28-ig hatályos szabálya szerint a polgármester hatáskörébe tartozott az elhunyt személy közköltségen történő eltemettetéséről való gondoskodás (köztemetés). E hatáskör március 1-jétől a képviselő-testülethez került. Nincs akadálya azonban annak, hogy a képviselő-testület Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 41. §-ának (4) bekezdése alapján valamely hatáskörét – így akár a köztemetésről való gondoskodást is – rendelettel a polgármesterre vagy a bizottságára, a részönkormányzat testületére, a jegyzőre illetőleg a társulására ruházza át.

A települési támogatás

A települési támogatás nyújtása a képviselőtestület hatáskörébe tartozik. A törvény példálózó jelleggel sorolja fel a települési támogatás egyes formáit. Ezek a következők:
– a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez,
– a 18. életévét betöltött tartósan beteg hozzátartozójának az ápolását, gondozását végző személy részére,
– a gyógyszerkiadások viseléséhez,
– a lakhatási kiadásokhoz kapcsolódó hátralékot felhalmozó személyek részére
nyújtott támogatás.

Fenti rendszeres ellátások mellett a képviselő-testület a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint az időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére rendkívüli települési támogatást köteles nyújtani. Rendkívüli települési támogatásban az Szt. alapján elsősorban azokat a személyeket indokolt részesíteni, akik önmaguk, illetve családjuk létfenntartásáról más módon nem tudnak gondoskodni vagy alkalmanként jelentkező többletkiadások vagy a gyermek hátrányos helyzete miatt anyagi segítségre szorulnak. Az Szt. ugyancsak példálózó jelleggel sorolja fel a hátrányos helyzet eseteit. Rendkívüli települési támogatás – az önkormányzati segélyhez hasonlóan – különösen betegséghez, halálesethez, elemi kár elhárításához, a válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartásához, iskoláztatáshoz, a gyermek fogadásának előkészítéséhez, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásához, a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez nyújtható.
A rendkívüli települési támogatás kérelemre és hivatalból egyaránt megállapítható. Hivatalból különösen nevelési-oktatási intézmény, gyámhatóság, más családvédelemmel foglalkozó intézmény, természetes személy vagy a gyermekek érdekeinek védelmét ellátó társadalmi szervezet kezdeményezésére állapítható meg.
Míg a 2015. február 28-ig hatályban lévő szabályok szerint az önkormányzati segély nyújtása esetén az egy főre számított havi családi jövedelemhatár nem lehetett alacsonyabb az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 130%-ánál (ez az összeg: 37 050 Ft-nak megfelelő összeg), az Szt. nem szabályozza, hogy az egyes települési támogatások körébe tartozó ellátások milyen feltételekkel és milyen jövedelemhatárig nyújthatók. A mértékükkel kapcsolatban csupán annyit ír elő a jogszabály, hogy a havi rendszerességgel nyújtott települési támogatás havi összege nem haladhatja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét (a 28 500 Ft-ot). Ez alól a szabály alól kivétel a lakhatási kiadásokhoz kapcsolódó hátralékot felhalmozó személyek részére nyújtott támogatás, melynek havi összegével kapcsolatban nem tartalmaz korlátozást a jogszabály.
Ugyancsak változás, hogy az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként megállapított önkormányzati segély összegével kapcsolatban sem tartalmaz előírást az Szt. A hatályát vesztő rendelkezés szerint ennek összege nem lehetett kevesebb a helyben szokásos legolcsóbb temetés költség 10%-ánál, de elérhette annak teljes összegét, ha a temetési költségek viselése a kérelmező vagy családja létfenntartását veszélyeztette. Mivel e szabály március 1-jétől hatálytalan, az önkormányzatnak nem kell rendelkeznie rendeletében a helyben szokásos legolcsóbb temetési költség összegéről sem.
A 2015. február 28-ig hatályos szabályozás szerint a kérelem beérkezését vagy a hivatalbóli eljárás megindítását követő 15 napon belül kellett dönteni a segélykérelemről az általános ügyintézési határidő helyett. Mivel az Szt. módosítását követően ilyen előírást már nem tartalmaz a törvény, így a döntés meghozatalára az általános 21 napos ügyintézési határidő áll rendelkezésre.
Az Szt. felhatalmazza a képviselő-testületet, hogy rendeletben szabályozza a települési támogatás keretében nyújtott ellátások jogosultsági feltételeit, valamint az ellátások megállapításának, kifizetésének, folyósításának és felhasználásuk ellenőrzésének szabályait. Az önkormányzat 2015. február 28-ig köteles elfogadni a települési támogatásra vonatkozó szabályokat tartalmazó rendeletét.

Az Szt. átmeneti rendelkezései

A 2015. március 1-jén aktív korúak ellátásával összefüggésben folyamatban lévő ügyekben a járási hivatal jár el, így a folyamatban lévő ügyek iratait 2015. március 6-áig át kell adni az illetékes járási hivatalnak. A járási hivatal jár el továbbá a 2015. február 28-áig meg nem szűnt vagy jogerős határozattal meg nem szüntetett aktív korúak ellátásával összefüggő ügyekben. Ezen ügyek ügyiratait szintén 2015. március 6-áig kell átadni az illetékes járási hivatal számára.
A 2015. március 31-ét követően indult települési támogatással kapcsolatos ügyekre vonatkozó Szt.-ben meghatározott adatokat a Nemzeti Rehabilitációs és Szociális Hivatal által vezetett Pénzbeli és Természetbeni ellátások Rendszerébe (PTR) is rögzíteni kell. A 2015. április 1-jét megelőzően indult ügyekben megállapított jogosultságokat 2015. május 1-je és július 31-e között kell a jegyzőnek rögzíteni, amennyiben a jogosultság megállapított időtartama legalább 2015. szeptember 30-áig tart. Azon ügyeket, amelyek vonatkozásában a jogosultság szeptember 30. előtt megszűnik, nem kell rögzíteni a rendszerben.
Az aktív korúak ellátásának megállapítása iránt 2015. március 1-jén folyamatban lévő ügyekben az Szt. 2015. március 1-jén hatályos rendelkezéseit kell alkalmazni. Mivel a rendszeres szociális segély, mint ellátási forma megszűnik, meg kell vizsgálni, hogy a rendszeres szociális segélyben részesülők jogosultak lesznek-e foglalkoztatást helyettesítő támogatásra. A jegyzőnek így 2015. február 28-áig az Szt. március 1-jén hatályos rendelkezései szerint felül kell vizsgálni a rendszeres szociális segélyben részesülő személyek ellátásra való jogosultságát. Ha a jegyző a felülvizsgálat eredményeként megállapítja, hogy a jogosultsági feltételek fennállnak
– az egészségkárosodás alapján és a 14 éven aluli kiskorú gyermek nevelésére tekintettel nyújtott rendszeres szociális segélyt egészségkárosodási és gyermekfelügyeleti támogatás jogcímén,
– azon személyek ellátását, akik az önkormányzat rendelete alapján illetőleg arra tekintettel váltak jogosulttá a rendszeres szociális segélyre, hogy a rájuk irányadó nyugdíjkorhatárt öt éven belül betöltik – amennyiben az előírt együttműködést vállalják – foglalkoztatást helyettesítő támogatás jogcímen,
kell megállapítani 2015. március 1-jétől.
Amennyiben az ellátott az együttműködési kötelezettség teljesítését nem vállalja, 2015. február 28-ával meg kell szüntetni az aktív korúak ellátására való jogosultságát.

A módosítás hatálybalépésekor már megállapított, határozott időre járó ellátások (így a lakásfenntartási támogatás, a méltányossági közgyógyellátás és az adósságkezelési szolgáltatás) a módosításkor hatályos feltételek alapján, a határozott idő lejártáig március 1-ét követően is folyósítandók.
A 2015. január 1-jén lakásfenntartási támogatás megállapítása iránt folyamatban lévő, valamint a 2014. december 31-ét követően lakásfenntartási támogatás megállapítása iránt benyújtott kérelem alapján indult ügyekben a lakásfenntartási támogatást legfeljebb a 2015. február 28-áig terjedő időtartamra kell megállapítani. A 2015. március 1-jét megelőzően megállapított lakásfenntartási támogatás tekintetében a 2015. február 28-án hatályos rendelkezéseket kell alkalmazni mindaddig, amíg a jogosultság időtartama fennáll, vagy amíg az ellátás megszüntetésre nem kerül.
A 2015. március 1-jét megelőzően megállapított méltányossági közgyógyellátás tekintetében, valamint a méltányossági közgyógyellátással összefüggésben 2015. február 28-án folyamatban lévő ügyekben ugyancsak a 2015. február 28-án hatályos rendelkezéseket kell alkalmazni a jogosultság fennállásáig. A 2015. március 1-jét megelőzően megállapított adósságkezelési szolgáltatást – annak megállapított időtartamára vagy annak megszüntetéséig – szintén a 2015. február 28-án hatályos szabályok szerint kell nyújtani.
2015. március 1-jétől hatályát veszti az Szt. azon előírása, amely szerint az önkormányzat a lakásfenntartási támogatáshoz és az adósságcsökkentési támogatáshoz kötött felhasználású támogatásokra jogosult, azonban e támogatást a települési önkormányzat továbbra is igénybe veheti azon lakásfenntartási támogatás kifizetéséhez, amelyre való jogosultság kezdő időpontja 2015. március 1-jét megelőző időpont, továbbá azon adósságcsökkentési támogatás kifizetéséhez, amely 2015. március 1-jét megelőzően került megállapításra.
Nem az Szt., hanem a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (a továbbiakban: Gyvt.) szabályozta az óvodáztatási támogatást, melynek megállapítása szintén jegyzői hatáskörbe tartozott. Mivel e támogatás is szociális ellátásnak tekinthető, az ezzel kapcsolatos változásokra is itt hívjuk fel a figyelmet. A Gyvt. óvodáztatási támogatásra vonatkozó szabályai is hatályukat vesztik 2015. április 1-jétől. A megszűnéssel kapcsolatos átmeneti rendelkezések előírják, hogy 2015. június 4-ét követően óvodáztatási támogatás megállapítása iránti kérelem nem nyújtható be. Az óvodáztatási támogatásra való jogosultság megállapítására a 2015. június 5-én folyamatban lévő ügyekben a Gyvt. 2015. március 31-én hatályos szabályait kell alkalmazni azzal, hogy a jogosultságot 2015. október 31-éig terjedő időtartamra kell megállapítani, és a támogatás első alkalommal történő folyósítására tárgyév június 30-áig kerülhet sor. A 2015. június 5-ét megelőzően megállapított óvodáztatási támogatásra való jogosultságot 2015. október 31-ével meg kell szüntetni.

A települési támogatás finanszírozása

A Magyarország 2015. évi központi költségvetéséről szóló 2014. évi C. törvény alapján a központi költségvetés a 32 000 forint egy lakosra jutó adóerő-képesség alatti települési önkormányzatok szociális feladatainak ellátásához támogatást nyújt. A támogatás 18 000 forint egy lakosra jutó adóerő-képesség alatti települési önkormányzatok esetén 100%-ban, a 24 000 forint egy lakosra jutó adóerő-képesség alatti települési önkormányzatok esetén 50%-ban, a 32 000 forint egy lakosra jutó adóerő-képesség alatti települési önkormányzatok esetén pedig 25%-ban illeti meg a települési önkormányzatot, azaz a megfelelő adóerő-képességgel nem rendelkező önkormányzatok által nyújtott települési támogatáshoz a központi költségvetés forrást biztosít. A helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény 36/A. §-a emellett előírja, hogy a helyi iparűzési adóból származó bevétel különösen a települési önkormányzat képviselő-testületének hatáskörébe tartozó szociális ellátások finanszírozására használható fel, vagyis amennyiben a központi támogatás az önkormányzat szociális feladatainak ellátására nem nyújt fedezetet, annak kiegészítésére a helyi iparűzési adóbevétel szolgál.

(dr. Balás Endre)

További hírek

Az alábbi űrlap kitöltésével kérdezhet szakértőinktől.








A gomb megnyomásával elfogadja adatkezelési tájékoztatónkat, és önként kifejezetten hozzájárul ahhoz, hogy az abban foglaltaknak megfelelően a Menedzser Praxis Kft. visszavonásig kezelje és tárolja adatait. Hozzájárulása után tiltakozhat személyes adatai kezelése ellen valamint bármikor kérheti adatainak helyesbítését,törlését, korlátozását.
Mégse

Kérdését továbbítottuk szakértőink felé, akik a megadott elérhetőségein tájékoztatják a témával kapcsolatbam.

Ossza meg díjmentes tanácsadói szolgáltatásunkat kollégáival, ismerőseivel.

Kérek tájékoztatást várható konferenciákról, továbbképzésekről






A gomb megnyomásával elfogadja adatkezelési tájékoztatónkat, és önként kifejezetten hozzájárul ahhoz, hogy az abban foglaltaknak megfelelően a Menedzser Praxis Kft. visszavonásig kezelje és tárolja adatait. Hozzájárulása után tiltakozhat személyes adatai kezelése ellen valamint bármikor kérheti adatainak helyesbítését,törlését, korlátozását.
Mégse

Kérését továbbítottuk, megadott elérhetőségein tájékoztatjuk várható rendezvényeinkről.

Az alábbi űrlap kitöltésével kérdezhet szakértőinktől.

Rendelkezik érvényes előfizetéssel?

Igen

Nem

Előfizetéssel rendelkező ügyfeleink kérdései priorítást élveznek

Megválaszolt adózási, tb, munkaügyi, számviteli kérdések a mai napon:

17

Kérdezzen itt Ön is!

AKTUÁLIS ESEMÉNYEK

Eseménykövetés

SZAKMAI KLUBJAINK

ADÓNAPTÁR