ÖSSZEFOGLALÓK

A pedagógusok minősítési rendszerének változásai
A hír több mint 30 napja nem frissült!

Az oktatásért felelős miniszter átruházta hatáskörét a köznevelésért felelős államtitkárra, aki már ez év február 28-án meghatározta a 2015-ben esedékes minősítővizsgák és minősítési eljárások keretszámát. Ez alapján a 2015. évi minősítési tervbe történő felvételnek különös feltételei vannak. Minden pedagógus részt vehet a 2015. évi minősítővizsgán és minősítési eljáráson, aki megfelelt a jelentkezés feltételeinek. A minősítési tervbe bekerülő pedagógusok neve már szerepel a köznevelési információs rendszerben (a továbbiakban KIR).

2014. október 01.

A pedagógusok előmeneteli rendszeréről és a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény köznevelési intézményekben történő végrehajtásáról szóló 326/2013. (VIII. 30.) kormányrendelet 2. § (2) bekezdése szerint:
− a gyakornoknak a gyakornoki idő lejártának hónapjában, vagy ha a gyakornoki idő nem a tanítási év közben jár le, akkor a tanítási év utolsó hónapjában minősítő vizsgát kell tennie; a minősítési tervbe kötelezően bekerült az a gyakornok, akinek esedékes a minősítő vizsgája;
− a 2015. évi minősítési tervbe való felvételhez 2014. április 30-ig jelentkezhettek azok a pedagógusok, akik pedagógus-szakvizsgával és legalább 8 év szakmai gyakorlattal vagy legalább 30 év szakmai gyakorlattal rendelkeztek.

A 2015. évi minősítésre 19 136 pedagógus jelentkezett április 30-ig, és közülük 18 095 pedagógus került be a minősítési tervbe. Akadtak olyanok (1 041 fő), akik nem feleltek meg a feltételeknek, és ki is maradtak a tervből.

A minősítési tervbe bekerülő pedagógusok november 30-ig tölthetik fel e-portfóliójukat. Akik bekerültek a 2015. évi minősítési tervbe, azok minősítő vizsgájára/minősítési eljárására 2015-ben sor fog kerülni, és eredményes védés esetén 2016. január 1-jétől a pedagóguselőmeneteli-rendszer következő fokozatába lépnek.

Az emberi erőforrások minisztere által 2013. november 19-én elfogadott általános tájékoztató anyag második, javított változata 2014. augusztus végén jelent meg. Az első kiadás szerzői köre kibővült további két fővel. Az Útmutató a pedagógusok minősítési rendszeréhez című kiadvány a www.oktatas.hu/kiadvanyok linken érhető el.
Az új Útmutató a fejezetcímek tekintetében néhány esetben változik csak. (Például a IX. fejezetben a „Mi segítheti a minősítő vizsga és minősítési eljárás sikerességét?” cím helyett „Mi a garanciája a minősítő vizsga és minősítési eljárás sikerességének?” szöveget találjuk.)

A legjelentősebb változások az óvodapedagógusokra vonatkozóan:
− az „alapdokumentumok” és a „szabadon válaszható dokumentumok” elnevezés változatlan maradt, de az alapdokumentumok köre szűkült: 10 foglalkozásterv helyett 6-ra van szükség; azonban a szabadon választható dokumentumok mennyisége 3−5 helyett 4−6 darabra bővült;
− az alapdokumentumok közül kimaradt:
o     a féléves ütemterv, foglalkozásterv, amely a különleges bánásmódot igénylő gyermekkel való foglalkozás dokumentumaira vonatkozott;
o    a megvalósítás dokumentumai;
o    az értékelés dokumentumai;
o    IKT alkalmazása;
o    a hospitálásra vonatkozó napló akként módosult, hogy az kizárólag a pedagógus foglalkozáslátogatásának tanulságait kell, hogy rögzítse;
− a szabadon választható dokumentumok tekintetében is történtek változások, kimaradt:
o    a pedagógus által tartott foglalkozás egy részletének videofelvétele,
o    bár az óvodapedagógiát nem érinti, mégis meg kell említeni: az éves tanmenet feltöltése.

A módosított Útmutató szerint az alábbi dokumentumok feltöltésére lesz szükség:
− alapdokumentumok:
o    csoportprofil, tématerv, foglalkozások tervezete (szoros egységet kell, hogy képezzenek):
•    1 vagy legfeljebb 2 csoportprofil,
•    1 vagy legfeljebb 2 tématerv,
•    6 foglalkozás terve,
•    reflexiók (a tématerv reflexiója átfogó elemzés-értékelés),
o    hospitálási napló: a pedagógus foglalkozáslátogatása:
•    1 db dokumentum,
•    reflexió,
o    esetleírás: pedagógiai probléma dokumentálása:
•    1 db dokumentum,
•    reflexió,
− szabadon választható dokumentumok:
o    az Útmutató 24 példát ajánl fel alternatívaként, melyek közül minimum négy kötelezően feltöltendő
o    ebbe az egységbe került át a féléves ütemterv és foglalkozásterv, amely a különleges bánásmódot igénylő gyermekekkel való foglalkozásra vonatkozik.

Fontos változás, hogy a módosított Útmutató nem ad meg ajánlott oldalszámot, ez kizárólag az e-portfólió felületén jelenik meg a maximális fájlterjedelemben.

Általánosságban megfogalmazható, hogy mind az Oktatási Hivatalra és a kormányhivatalra, mind pedig az intézményvezetőre és a pedagógusokra vonatkozó határidőket is módosították.

Változás továbbá, hogy a pedagógus-életpályamodell minden egyes fokozatánál (Gyakornok, Pedagógus I., Pedagógus II., Mesterpedagógus és Kutatótanár) a foglalkozások látogatása, értékelése helyett a kompetenciák értékelésére helyeződik a hangsúly. Az óvodapszichológus foglalkozását a minősítésben közreműködő szakértők nem látogatják.

A mesterpedagógus fokozat eléréséhez szükséges feltételek is bővültek. A minősítőbizottság kiemelten veszi figyelembe
− az intézményvezetői,
az intézményegység-vezetői és
− a vezetőpedagógusi tevékenységet a fokozat eléréséhez.

A minősítőbizottság feladatai is kiegészítésre kerültek.
A módosított Útmutató 51. oldalán új alfejezetet találhatunk, amely a pedagóguskompetenciák értékelését taglalja. A régi Útmutató 60. oldalán lévő A) pont helyett a módosított kiadvány 57. oldalán új tartalom került kidolgozásra „Milyen céllal készíthető el az e-portfólió?” címmel.
A módosított Útmutató 75. oldalán olvasható, hogy milyen formátumban készüljenek a dokumentumok. Ebben már nem szerepel kép, hangfájl és videó fájltípusok feltöltési lehetősége. Változásként az Útmutató a formanyomtatványok között ígéri, hogy rendelkezésre áll majd az Europass típusú önéletrajz elkészítéséhez és feltöltéséhez.

Örvendetes változás, hogy a módosított Útmutató XV. fejezetében a terület- és szakspecifikus kiegészítő anyagok között a K) pontban megtalálható az intézményvezetők számára kidolgozott kétfajta kiegészítő kiadvány. Különbséget tesz a módosítás az intézményvezetők között a tekintetben, hogy rendelkezik-e kötelező óraszámmal vagy sem.


Ha rendelkezik kötelező óraszámmal, abban az esetben az alapdokumentumokat ugyanúgy kell feltölteni, mint a többi pedagógusnak. A szabadon választható dokumentumok teszik lehetővé, hogy vezetői tevékenységüket is bemutassák.
− lebonyolítása,
− az intézményi innováció tervei.

Az alábbi dokumentumokat ajánlja a kiegészítő útmutató:
− nevelőtestületének, intézmény tanuló közösségének profilja,
− az éves belső ellenőrzési terv és reflexiója,
− egy megvalósult ellenőrzés teljes folyamatának leírása, az elkészült jegyzőkönyv,
− intézkedési terv bemutatása,
− intézményi szintű pedagógiai dokumentumok elkészítése, elfogadása folyamatának ismertetése,
− intézményi munkaterv beszámolóval,
− hospitálási napló,
− vezetői koncepció,
− nevelési értekezletek tervezése, témájának meghatározása, lebonyolítása,
− intézményi szintű pedagógiai projektek tervezése, megvalósítása,
− intézményfejlesztés dokumentumai,
− intézkedési tervek (koherenciák),
− intézményi szintű szakmai továbbképzések tervezése,
− intézményben működő munkaközösségek, csoportok szakmai irányítása, tevékenységének ellenőrzése,
− pedagógusok fejlesztési terve,
− a szülői szervezetekkel való kapcsolattartás módja, bevonásuk tervezése az intézmény hatékony működésébe,
− szülői fórum megszervezése,
− pedagógiai probléma feltárása, megoldása,
− konfliktuskezelés,
− az intézmény kapcsolatrendszere és működtetése,
− a vezető közéleti szerepvállalásai,
− olyan dokumentum, amely az eddig esetleg hiányzó pedagóguskompetencia bemutatására alkalmas.

Hangsúlyoznunk kell azonban, hogy a vezető esetében is pedagógusként vizsgálja a rendszer a kompetenciákat. Ezért olyan dokumentumokat kell feltölteni a portfólióba, amelyek a pedagóguskompetenciák meglétét igazolják.

Kiemelten fontos, hogy amennyiben a vezető valamely intézményi dokumentációt úgy tölt fel, hogy annak nem ő az egyedüli szerzője, abban az esetben korrekt módon meg kell jelölni a forrást vagy a társszerzőt.

A kiegészítő útmutató munkáltatói igazolásmintát is tartalmaz, amelyet kitöltve, a fenntartóval hitelesen aláíratva, szkennelve kell feltölteni.

A kötelező óraszámmal nem rendelkező vezetők nem a nevelőmunkát bemutató dokumentumokat töltik fel. Számukra dokumentumsablonok nem készültek, csak javaslatok.
Elsődleges feladatuk a munkáltatótól beszerezni azt a hivatalos (aláírt, lepecsételt) igazolást, amely bizonyítja, hogy nem rendelkeznek kötelező óraszámmal. Ezt a dokumentumot szkennelve kell feltölteni. Emellett nekik is alapdokumentumokat és szabadon választható dokumentumokat kell feltölteniük.

Alapdokumentumként az alábbi ajánlásokat kapjuk:
− az intézmény nevelőtestületének és gyermekközösségének profilja (azaz 2 db csoportprofil),
− munkaterv év végi beszámolóval (1 db munkaterv, 1 db beszámoló),
− vezetői dokumentumok reflexiókkal (6 db dokumentum, például ellenőrzési terv, az ellenőrzés folyamatleírása, jegyzőkönyve, intézkedési terve; intézményi szintű pedagógiai dokumentumok készítése, elfogadtatása, továbbá 6 db reflexió),
− hospitálási napló reflexióval (1 db hospitálási napló, 1 db reflexió),
− esetleírás reflexióval (1-2 db esetleírás, 1-2 db reflexió).

Ügyelni kell arra, hogy a dokumentumok egymással szoros egységet alkossanak, tehát ugyanahhoz az intézményhez kapcsolódjon mindegyik. Ha a teljes intézmény bemutatását választja, akkor minden dokumentum a teljes intézményi működést kell, hogy tükrözze.

A kötelező óraszámmal nem rendelkező vezetők szabadon választható dokumentumajánlása megegyezik a kötelező óraszámmal rendelkezőkével.

Lényeges, hogy a vezetőnek a pedagóguskompetenciáit kell igazolnia a dokumentumokkal. Tehát fontos, hogy mielőtt kiválasztja a feltölteni kívánt dokumentumokat, gondolja át, milyen kompetenciákat melyik anyaggal tudja igazolni.

(Lukács Lászlóné – Vass Katalin)

További hírek

Az alábbi űrlap kitöltésével kérdezhet szakértőinktől.








A gomb megnyomásával elfogadja adatkezelési tájékoztatónkat, és önként kifejezetten hozzájárul ahhoz, hogy az abban foglaltaknak megfelelően a Menedzser Praxis Kft. visszavonásig kezelje és tárolja adatait. Hozzájárulása után tiltakozhat személyes adatai kezelése ellen valamint bármikor kérheti adatainak helyesbítését,törlését, korlátozását.
Mégse

Kérdését továbbítottuk szakértőink felé, akik a megadott elérhetőségein tájékoztatják a témával kapcsolatbam.

Ossza meg díjmentes tanácsadói szolgáltatásunkat kollégáival, ismerőseivel.

Kérek tájékoztatást várható konferenciákról, továbbképzésekről






A gomb megnyomásával elfogadja adatkezelési tájékoztatónkat, és önként kifejezetten hozzájárul ahhoz, hogy az abban foglaltaknak megfelelően a Menedzser Praxis Kft. visszavonásig kezelje és tárolja adatait. Hozzájárulása után tiltakozhat személyes adatai kezelése ellen valamint bármikor kérheti adatainak helyesbítését,törlését, korlátozását.
Mégse

Kérését továbbítottuk, megadott elérhetőségein tájékoztatjuk várható rendezvényeinkről.

Az alábbi űrlap kitöltésével kérdezhet szakértőinktől.

Rendelkezik érvényes előfizetéssel?

Igen

Nem

Előfizetéssel rendelkező ügyfeleink kérdései priorítást élveznek

Megválaszolt adózási, tb, munkaügyi, számviteli kérdések a mai napon:

15

Kérdezzen itt Ön is!

AKTUÁLIS ESEMÉNYEK

Eseménykövetés

SZAKMAI KLUBJAINK

ADÓNAPTÁR