CÍMKEFELHŐ
gazdasági szakkiadó | hivatalos állásfoglalás | adó | pénzügy | gazdasági folyóirat | szakkönyv | jogszabálykereső | kommentár | letölthető szerződésminták | tudástár | tanácsadás | gazdasági kiadványok | gazdasági konferencia | ingyenes számviteli tanácsadás | könyvelők kötelező továbbképzése | kötelező kreditpontok 2018 | közlöny | kormányrendelet | céginformáció

JOGSZABÁLYVÁLTOZÁSOK - JOGSZABÁLYI KÖRKÉP

Új előírások a közlekedésfejlesztés uniós finanszírozásában
A hír több mint 30 napja nem frissült!

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és az Európai Bizottság közös szervezésű szakmai napon mutatták be az Európai Hálózatfejlesztési Eszköz (CEF) közlekedési forrásainak felhasználási szabályait 2014. január 22-én, Budapesten. A rendezvényt megnyitó Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár kifejtette: az első nemzetközi kiírások akár már idén tavasszal megjelenhetnek. Magyarország elemi érdeke ezért, hogy az intézményrendszer, a közlekedési társaságok és más szereplők felkészülten várják a pályázatok indulását.

2014. január 27.

Az idén kezdődő uniós pénzügyi ciklusban nagymértékben módosul a közlekedési beruházások közösségi finanszírozása. Az újonnan életre hívott CEF 2011-es árakon meghatározott 29,3 milliárd eurós főösszegéből 23,1 milliárd euró fordítható közlekedési célokra. E keretből 10 milliárd eurót a Kohéziós Alapból átcsoportosítandó, a kohéziós országok számára elkülönített forrás tesz ki, amely 85 százalékos uniós finanszírozás mellett érhető el.

Az átemelt kohéziós forrásokra 2016 végéig lehet a nemzeti borítékoknak megfelelően pályázni. Az előzetes számítások alapján ebből az összegből folyó áron 1075 millió euró, több mint 300 milliárd forint juthat Magyarországnak. A tervek szerint a keretösszeg több mint nyolcvan százaléka vasúti fejlesztésekben hasznosulhat. 2017 januárjától a nemzeti leosztás megszűnik, a fel nem használt forrásokat visszaterelik a CEF közös költségvetésébe. Ekkortól kezdve a jobb előkészített projektekkel rendelkező kohéziós országok vihetik el a pénzeket a többiek elől.

Völner Pál elmondta: A hazai közlekedési szakpolitika korán felismerte a változtatások jelentőségét. A magyar uniós elnökségi időszaktól kezdve folyamatosan zajlottak a tárgyalások az új finanszírozási megoldásokról az Európai Bizottsággal, a tagállamokkal és az Európai Parlamenttel. A végül megszületett szabályozásokat Magyarország jó kompromisszumnak tartja.

A rendezvényen mások mellett az Európai Bizottság Mobilitási és Közlekedési Főigazgatósága (DG Move) és Regionális és Várospolitikai Főigazgatósága (DG Regio) képviselői ismertették a forrásfelhasználás kereteit a szakmai közönség előtt.

(Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Kommunikációs Főosztály)

További hírek