//

CÍMKEFELHŐ
gazdasági szakkiadó | hivatalos állásfoglalás | adó | pénzügy | gazdasági folyóirat | szakkönyv | jogszabálykereső | kommentár | letölthető szerződésminták | tudástár | tanácsadás | gazdasági kiadványok | gazdasági konferencia | ingyenes számviteli tanácsadás | könyvelők kötelező továbbképzése | kötelező kreditpontok 2020 | közlöny | kormányrendelet | céginformáció

- GAZDASÁGI HÍREK

Kockázatkezeléssel minimálisra csökkenthetők a tartozások
A hír több mint 30 napja nem frissült!

Az elmúlt két évben a legtöbb vállalatnak szigorítania kellett a hitelezési, kockázatkezelési politikáján, derült ki a Dun & Bradstreet nemzetközi cégminősítő konferenciáján. Fizetési tapasztalatok felhasználásával a kintlévőségeket egy év alatt akár 35 százalékról 7 százalékra lehet csökkenteni.

2010. október 29.

Saját fejlesztésű informatikai rendszerrel, cégminősítéssel, céginformációval és fizetési tapasztalatok felhasználásával alakította ki a Waberer’s kockázatkezelési rendszerét, mely már a teljes vevőszerzési és vevőgondozási folyamatba beépült, mondta Csikós Gergely, a Waberer’s Cégcsoport hitelezési és beszedési vezetője.

A folyamatok aprólékos definiálásának következtében, és a rendelkezésre álló minőségi információk miatt sok esetben már maga a kereskedő el tudja dönteni, hogy egy adott cég kockázatos-e, ami a Waberer’s 6000 vevője esetén nagy eredmény. A logisztikai szolgáltató pontosan definálta ez egyes esteket, például szigorú vevőmonitoringot alkalmaz, feketelistára helyezi a rosszul fizető ügyfeleket, napi kétszeri frissítést alkalmaz a  vevőteljesítéseiről.

Mivel naponta 750 megbízást kap a vállalat, a vevői nemfizetések hatalmas veszteségeket okozhatnak a vállalatnak, ezt oldotta meg a Waberer’s jól szabályozott folyamataival, a kereskedők bevonásával, és a minőségi információk felhasználásával.

Szilágyi Jenő, a Papyrus Hungária Zrt. regionális pénzügyi igazgatója a fizetési késedelmek drasztikus csökkentését célozta meg, hogy a vállalat likviditási helyzete javuljon, a leírási veszteségek csökkenjenek.  Egy év alatt sikerült a lejárt tartozások arányát  35 százalékos szintről 7 százalékra csökkenteni.

A vállalat nemcsak külső információkat és fizetési tapasztalatokat, hanem saját gyűjtött fizetési tapasztalatokat is felhasznál kockázatkezelésében. Az iparág főbb szereplőivel való összefogás és a fizetési tapasztalatok megosztása által sikerült ilyen hatalmas javulást elérni a cégnek.  A kezdeményezésnek a vállalati cash flow problémák csökkentésén túl, piacnevelő hatása is van, mivel a rosszul fizető vevők hosszú távon rávehetők, hogy változtassanak fizetési szokásaikon.

Dr. Balász Katalin ügyvéd tippeket adott a résztvevőknek, hogy milyen módon biztosíthatják magukat a nemfizetésekkel szemben és egy esetleges jogi útra terelés esetén mire kell figyelni. Már a szerződési feltételekben érdemes arra figyelni, hogy nem fizetés esetén a tartozás akár több módon biztosítva legyen.

Egyik legfontosabb, hogy minden írásban dokumentálva legyen, és amennyiben a nem fizetés megtörténik, a vevő valamilyen rögzített módon elismerje tartozását.  Nyár elején úgy tűnt, hogy a fizetési meghagyásos rendszer közjegyzői kézbe kerülése megoldást jelent és jelentősen gyorsítja a behajtási folyamatot. Mára azonban már nyilvánvaló, hogy ez a rendszer sem tudja maximálisan védeni a hitelezők érdekeit, sok esetben még mindig hosszú idő telik el az adós felszólításáig.

Balázs Katalin arra is felhívta a figyelmet, hogy a felszámolás kezdeményezése előtt minden erőfeszítést meg kell tenni a tartozások behajtására, mivel felszámolási eljárás esetén már csak nagyon hosszú idő után és kis eséllyel jutnak a hitelezők pénzükhöz.

A nagykereskedelemben tevékenykedő Szatmári Kft. számára 15 ezres vevőállományának kezelése és a válság hatása szigorodó kockázatkezelési politikát hozott. Szatmári Melinda elmondta, hogy kockázatkezelésüket három fő irányvonalra építették fel.

Az első a belső kockázatkezelés, azaz az értékesítéssel együttműködve olyan szerződéses feltételek kialakítása, mely nem vagy késve fizetés esetén is biztosítékot ad a vállalat számára.

A második lépcső a minőségi céginformációra, vevőmonitoringra, csődfigyelésre és fizetési információkra való támaszkodás. Szatmári kifejtette, hogy a cégek hitellimitének meghatározásakor teljes mértékben a D&B által javasolt hitelkeretre támaszkodnak.

Harmadik lépcső pedig nagy összegű követelések hitelbiztosítóval történő biztosítása. A válság hatására a kereskedelem is jelentősen átalakult. Nagyobb hangsúlyt kell helyezni a  vevőminősítésre, és már vége annak az időszaknak amikor egy-egy vállalat hatalmas hitelkereteket kaphat.

(A rovat híreinek forrása a Gazdasági Rádió Online)

További hírek

Az alábbi űrlap kitöltésével kérdezhet szakértőinktől.








Mégse

Kérdését továbbítottuk szakértőink felé, akik a megadott elérhetőségein tájékoztatják a témával kapcsolatbam.

Ossza meg díjmentes tanácsadói szolgáltatásunkat kollégáival, ismerőseivel.

Kérek tájékoztatást várható konferenciákról, továbbképzésekről






Mégse

Kérését továbbítottuk, megadott elérhetőségein tájékoztatjuk várható rendezvényeinkről.

Az alábbi űrlap kitöltésével kérdezhet szakértőinktől.

Rendelkezik érvényes előfizetéssel?

Igen

Nem

Előfizetéssel rendelkező ügyfeleink kérdései priorítást élveznek

Megválaszolt adózási, tb, munkaügyi, számviteli kérdések a mai napon:

19

Kérdezzen itt Ön is!

AKTUÁLIS ESEMÉNYEK

Eseménykövetés

SZAKMAI KLUBJAINK

ADÓNAPTÁR