ÖSSZEFOGLALÓK
A közalkalmazott nem hivatkozhat a felmentés kézbesítésének hiányára, ha az együttműködési kötelezettségét megszegve lakcímváltozását nem jelenti be, a kézbesítési vélelem megdöntésére eljárást nem indít. Jogszerű a pert a keresetindítási határidő elmulasztására tekintettel megszüntető végzés (BH2015. 170.).
A közigazgatási és munkaügyi bíróság végzésével a pert megszüntette. Az elsőfokú bíróság a felek egyező előadása alapján megállapította, hogy a felperes az alperesnél hivatalosan bejelentett címe a személyi igazolvány adatainak megfelelő tartózkodási hely, azaz B., S. B. utca 17. volt. A felperes a lakcímváltozásról a 2012. február 29-én kelt levelében értesítette a munkáltatót. Eszerint a hivatalos értesítési címe a személyi igazolványában állandó lakhelyként korábban is megjelölt B. R. út 65. Az elsőfokú bíróság megállapította, hogy a felperes elmulasztotta a keresetindítási határidőt, mivel a küldeményt 2011. október 24-én küldte vissza a munkáltatóhoz a posta „nem kereste” jelzéssel, és ehhez képest a keresetlevél 2012. április 13-án érkezett a bírósághoz.
A felperes fellebbezése folytán eljárt törvényszék végzésével az elsőfokú bíróság végzését helybenhagyta. A másodfokú bíróság rögzítette, hogy A közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény 2. § (3) bekezdése alapján irányadó, a régi Mt. 3. § (1) bekezdésében foglalt együttműködési kötelezettségét a felperes megszegte, amikor az alperes Foglalkoztatási követelményrendszere 126. § (1) bekezdésében foglaltak ellenére a lakcímváltozását nem jelentette be. Az alperesnek hivatalból nem lehetett tudomása arról, hogy a felperes értesítési címe megváltozott. A régi Mt. 6. § (5) bekezdése alapján a felmentést 2011. november 4-én kézbesítettnek kell tekinteni, mivel az irat 2011. október 24-én érkezett vissza a munkáltatóhoz, így az ettől számított tizedik munkanapon kézbesítettnek minősül. Ehhez az időponthoz képest a régi Mt. 202. § (1) bekezdés b) pontja szerinti harminc napos keresetindítási határidőt a felperes elmulasztotta, amikor 2012. április 13-án nyújtotta be a bírósághoz az igényét. A felperes a kézbesítési vélelem megdöntése iránt eljárást nem kezdeményezett. Minderre tekintettel a per érdemi tárgyalásának megkezdését követően a Pp. 157. § a) pontja alapján jogszerű permegszüntető végzést hozott az elsőfokú bíróság.
A másodfokú bíróság rögzítette, hogy a felmentés nem minősül A postáról szóló 2003. évi CI. törvény 3. § 10. pontja alapján hivatalos iratnak, így kézbesítésére sem az ezekre az iratokra vonatkozó előírások az irányadóak.
A felperes felülvizsgálati kérelme a másodfokú végzés elsőfokú végzésre is kiterjedő hatályon kívül helyezésével az elsőfokú bíróság új eljárásra és új határozat hozatala utasítására irányult.
A felperes a perben tett jognyilatkozatait fenntartva kiemelte, hogy az eljáró bíróságok nem tárták fel a tényállást helyesen. Nem valós az alperes állítása, miszerint a munkáltató nem tudta, hogy ténylegesen hol él életvitelszerűen. A lakóhelyét a kollégái és a munkáltató is ismerte. Okirattal igazolta, hogy a Magyar Posta Zrt. kézbesítője mind az R. úti, mind az S. B. utcai lakcímen kézbesítési visszásságokat követett el. Nem eshetett keresetindítási késedelembe, mivel a munkáltató joghatályosan nem közölte a felmentést. Erre csak a jogi képviselő általi megkeresést követően került sor, vagyis 2012. év elején, addig elnézték, hogy munkát végez.
A régi Mt. 3. § (1) bekezdésének a felperes eleget tett, az alperes viszont nem. Ebben a körben az alperest terhelte a bizonyítás, amelynek nem tett eleget. A felperes akkor tudott volna kézbesítési vélelem megdöntése iránti kérelmet benyújtani, ha szabályszerűen megkísérelték volna kiküldeni vagy átadni a felmentést, amellyel szemben igazolhatta volna az önhiba hiányát, vagy a jogszabálysértő kézbesítést. A bíróságok nem tisztázták, hogy miért volt a felperes esetében két cím nyilvántartva, és hogy erre az esetre az alperesnél mi az eljárási rend. Változatlanul fenntartotta a hivatalos iratra vonatkozó jogi álláspontját. Ebből a szempontból a munkáltató jogalanyiságát nem tisztázták a bíróságok. Nem foglalkoztak az ügy lényegi kérdésével sem, nevezetesen a kézbesítés jogintézményének alperes által történő joghatályos megvalósításával.
A Kúria álláspontja szerint a felülvizsgálati kérelem nem volt alapos. A felülvizsgálati kérelemben meg kell jelölni azt a határozatot, amely ellen a felülvizsgálati kérelem irányul, azt, hogy a fél milyen tartalmú határozat meghozatalát kívánja, továbbá elő kell adni − a jogszabálysértés és a megsértett jogszabályhely megjelölése mellett −, hogy a fél a határozat megváltoztatását milyen okból kívánja. A felülvizsgálati kérelem megsértett jogszabályhelyként egyedül a régi Mt. 3. § (1) bekezdését jelölte meg. Mindezekre tekintettel a Kúria a felülvizsgálati kérelemnek csak azon részét bírálhatta el, amelyek a törvénynek megfelelnek, így csak a felülvizsgálati kérelemben konkrét jogszabályhely megjelölésével állított jogszabálysértésre tekintettel vizsgálhatta a jogerős végzést. A jogvitában irányadó régi Mt. 3. § (1) bekezdése szerint a jogok gyakorlása és a kötelezettségek teljesítése során a munkáltató és a munkavállaló a jóhiszeműség és a tisztesség követelményének megfelelően kölcsönösen együttműködve kötelesek eljárni. A bírói gyakorlat szerint a kötelezettség megszegésének minősül, ha a felek nem tájékoztatják egymást minden olyan körülményről, tényről vagy annak változásáról, amely a jogok gyakorlása és a kötelezettségek teljesítése szempontjából jelentős.
Az alperesnél alkalmazandó Foglalkoztatási Követelményrendszer szerint a felperes közalkalmazott köteles a közalkalmazotti nyilvántartás naprakész állapotának biztosítása érdekében a lakcímének megváltozását bejelenteni annak bekövetkezésétől számított tizenöt napon belül. A felperes az értesítési címének változását csak 2012. február 29-én közölte az alperessel. A felperes lakcímének (B., S. B. u. 17.) érvényességi ideje 2011. augusztus 16-án lejárt. Mindezek alapján az eljáró bíróságok jogszerű következtetést vontak le arról, hogy a tájékoztatási, együttműködési kötelezettség felperes általi megsértése folytán a felmentésnek a B., S. B. utcai címre történő kézbesítése jogszerű volt a régi Mt. 5. § b) pontja alapján, figyelemmel arra is, hogy a régi Mt. 6. § (6) bekezdése szerinti kézbesítési vélelem megdöntése iránti kérelmet a felperes nem terjesztett elő. A felmentés 2011. november 4-ei kézbesítési időpontjához képest a régi Mt. 202. § (1) bekezdés b) pontjában foglalt harminc napos keresetindítási határidőt a felperes a 2012. április 13-ai keresetbenyújtással lekéste, így jogszerűen került sor a per megszüntetésére. A kifejtettekre tekintettel a Kúria a jogerős végzést hatályában fenntartotta.
(dr. Pataki Evelin)
További hírek
Egyidejűleg fennálló többes jogviszony
Reprezentációs célú italok visszaváltása
Uniós pályázatok 2024: így maradhatnak meg a kis cégek
Négy fontos kérdés a munkabérelőlegről
Kiküldetésben dolgozó munkavállalók tb-jogviszonya
Kompenzációs támogatás adómentessége
Őstermelő egyszerűsített foglalkoztatásban
Lakásszövetkezet társasági adója
Tényleg felforgatja az MI a vállalati működést?
Az alábbi űrlap kitöltésével kérdezhet szakértőinktől.
Kérdését továbbítottuk szakértőink felé, akik a megadott elérhetőségein tájékoztatják a témával kapcsolatbam.
Ossza meg díjmentes tanácsadói szolgáltatásunkat kollégáival, ismerőseivel.
Kérek tájékoztatást várható konferenciákról, továbbképzésekről
Kérését továbbítottuk, megadott elérhetőségein tájékoztatjuk várható rendezvényeinkről.
Az alábbi űrlap kitöltésével kérdezhet szakértőinktől.
Rendelkezik érvényes előfizetéssel?
Igen
Nem
Előfizetéssel rendelkező ügyfeleink kérdései priorítást élveznek
Megválaszolt adózási, tb, munkaügyi, számviteli kérdések a mai napon:
29
AKTUÁLIS ESEMÉNYEK
SZAKMAI KLUBJAINK
ADÓNAPTÁR