ÖSSZEFOGLALÓK

Az önkormányzati ASP központ
A hír több mint 30 napja nem frissült!

Az Önkormányzati ASP központ felállítása projekt (projektazonosító: EKOP 3.1.6.) keretében kialakításra került egy olyan egységes és korszerű informatikai rendszer, amelynek igénybevételével az önkormányzatok saját beruházás nélkül, ingyenesen használhatnak egyes szakrendszeri szolgáltatásokat, melyek a jogszabályi változásokat is folyamatosan nyomon követik.

2015. március 26.

Az ASP központ felállítását már 2008 óta tervezték, de csak az Új Széchenyi Tervben biztosított forrás tette lehetővé a megvalósítását. Mivel az önkormányzatok által jelenleg használt szakrendszerek vagy elavultak, vagy korszerűek ugyan, de magas díj ellenében vehetők igénybe, a szolgáltatások jelentős költségcsökkentést tesznek lehetővé az önkormányzatok számára és az ügyintézést is egyszerűsítik. Az önkormányzati ASP központot a Kormány a Magyar Államkincstár útján működteti. Az önkormányzati ASP központról szóló kormányrendelet tervezete (a továbbiakban: Rendelettervezet) szerint az ASP központ szolgáltatásait a települési önkormányzatok vehetik igénybe, a rendszer használata nem kötelező.
Az ASP központ keretrendszerből és szakrendszerekből áll. A keretrendszer látja el az informatikai alapszolgáltatást, továbbá biztosítja azokat a funkciókat, amelyeket több szakrendszer is igényel (pl. biztonsági szolgáltatások, naplókezelés, adattárolás, adatmentés, adatintegráció, törzsadat kezelés).
 
Az önkormányzati ASP központ az alábbi szakrendszereket foglalja magában:
a)    iratkezelő rendszer,
b)    önkormányzati települési, illetve elektronikus ügyintézési portál rendszer,
c)    gazdálkodási rendszer,
d)    ingatlan-vagyonkataszter rendszer,
e)    önkormányzatiadó-rendszer,
f)    ipar- és kereskedelmi igazgatási rendszer.

Az iratkezelő rendszer

Az iratkezelő rendszer a közfeladatot ellátó szerveknél alkalmazható iratkezelési szoftverekkel szemben támasztott követelményekről szóló 27/2014. (IV. 18.) KIM rendeletnek megfelelően teljesíti az önkormányzatok iratkezelési tevékenységével kapcsolatos elvárásokat és a közfeladatot ellátó szervek iratkezelésének általános követelményeiről szóló 335/2005. (XII. 29.) Korm. rendeletben előírt iratkezelési folyamat teljesülését. A rendszerrel a következő iratkezelési munkafolyamatok kezelhetők: a küldemények átvétele, érkeztetés, felbontás, szignálás, előzményezés, iktatás, kiadmányozás, expediálás, postázás, irattárazás, selejtezés, levéltárba adás, belső iratküldések és archiválás. A rendszer lehetővé teszi a statisztikai adatszolgáltatások elkészítését továbbá az ügyintézés mennyiségi és minőségi adatainak lekérdezését. Az iratkezelő rendszer az ASP-n belül akár önállóan, akár más szakrendszerekkel (ipar- és kereskedelmi igazgatási rendszer, önkormányzatiadó-rendszer) integrált módon is használható, de összekapcsolható más, ASP-n kívüli informatikai rendszerekkel is.

Az önkormányzati települési, illetve elektronikus ügyintézési portál rendszer

A rendszer egyrészt tartalmaz egy települési honlap sablont, amelyre feltölthetők az önkormányzat alapvető adatai, hírek, információk, hirdetések, események, a kötelezően közzéteendő adatok továbbá bármi, aminek közzétételét az önkormányzat fontosnak tartja. A rendszer továbbá tartalmaz egy elektronikus ügyintézési felületet is, amely lehetővé teszi az ügyfelek számára az elektronikus ügyintézést hatósági és helyi ügyek vonatkozásában. A felület kétoldalú. Az ügyfél oldalon elérhetők az ügyfelek számára többek között az ügyfélszolgálati elérhetőségek, eljárásrendek, letölthető űrlapok, ügyfélkapus azonosítás az ügyintézéséhez, időpont kérés, ügyindítás e-űrlapok kitöltésével és beküldésével, ügykövetés, ügyfél dokumentumtár, egyenlegek lekérdezése (pl. adófizetési kötelezettség), e-fizetés.
A felület ügyintézői oldala egy önkormányzati intranet portál, amely többfunkciós munkafelületet nyújt az önkormányzat ügyintézői és vezetői számára. A felületen érhetők el az egyes további szakrendszerek indítási pontjai, testreszabási lehetőségek, ügyintézői feladatkosár, melyet a rendszer „gépi ügynöke” tölt fel az elektronikus úton szervezett munkafolyamatokból, hivatali belső híráramlás (belső hirdetések, közlemények, stb.), hivatali dokumentumtár, „kötegelt” szolgáltatások (címlista alapján nyomtatás és postázás, tömeges sms küldés), oktatási anyagok és vezetői információk.

A gazdálkodási rendszer

A gazdálkodási rendszer az államháztartásról szóló törvény továbbá az államháztartás számviteléről szóló 4/2013. (I. 11.) Korm. rendelet előírásainak megfelelően biztosítja a helyi önkormányzatok (továbbá azok társulásai és intézményei) számviteli feladatainak ellátását, a jogszabályokban előírt beszámolók elkészítését. A rendszer lehetővé teszi, hogy egyszeri adatbevitelt követően a gazdasági esemény hatása egyszerre jelenik meg mind a könyvviteli számlákon, a kapcsolódó analitikus nyilvántartásokon, költségvetési és a pénzügyi számvitel során vezetett nyilvántartási számlákon. A rendszer biztosítja a pénzügyi műveletek kontírozását, könyvelését, könyvelési adatok feldolgozását, könyvelési listák előállítását, a kötelezettségvállalás, számlázás, vevő-szállító analitika, banki és pénztári funkciók, eszközök, készletek analitikus nyilvántartását, a felhasználók gazdálkodásra vonatkozó kontrolling tevékenységét, a vezetői információs kötelezettségek, igények teljesítését.

Az ingatlan-vagyonkataszter rendszer

Az ingatlan-vagyonkataszter rendszer az önkormányzatok tulajdonában lévő ingatlanvagyon nyilvántartási és adatszolgáltatási rendjéről szóló 147/1992. (XI. 6.) Korm. rendeletnek megfelelően lehetővé teszi az önkormányzati ingatlanok nyilvántartását, biztosítja a kötelező statisztikai adatszolgáltatások automatizált elkészítését, a KSH által kiadott statisztikai űrlapok kitöltését továbbá az adatok egyszerű, különféle szempontok szerinti lekérdezését.

Az önkormányzatiadó-rendszer

Az önkormányzatiadó-rendszer biztosítja az önkormányzatok hatáskörébe tartozó központi és helyi adók, települési adók az adók módjára behajtandó köztartozások, díjak, pótlékok, bírságok nyilvántartását, elszámolását, kezelését és az adókötelezettségek teljesítésével kapcsolatos ügyek elektronikus úton történő intézését. A rendszer kezeli a helyi adóztatással kapcsolatos, miniszteri rendeletben meghatározott nyilvántartásokat, előállíthatók segítségével a kapcsolódó ügyiratok, valamint támogatja kapcsolódó postázási és érkeztetési feladatokat is. Az önkormányzatiadó-rendszerrel kezelhetők az adózói folyószámlák és elkészíthetők a különféle adatszolgáltatások. A rendszer támogatja az elektronikus ügyintézést is, az ügyfelek a rendszer segítségével elektronikus úton lekérdezhetik számlaegyenlegeiket, elkészíthetik a bevallási űrlapokat, változás-bejelentéseket, nyilatkozatokat, kérelmeket, amennyiben az elektronikus ügyintézést az érintett helyi önkormányzat rendelete lehetővé teszi. (Megjegyezzük, hogy az önkormányzatok csak olyan adó nyilvántartó-feldolgozó számítógépes rendszert üzemeltethetnek, amelyet az NGM jóváhagyott. Jelenleg nincs egyetlen ilyen rendszer sem, így az önkormányzatok a meglehetősen elavult DOS alapú ÖNKADÓ nevű szoftvert használják.)

Az ipar- és kereskedelmi igazgatási rendszer

Az ipar- és kereskedelmi igazgatási rendszer biztosítja az önkormányzati hatáskörbe utalt ipari és kereskedelmi igazgatási ügyek intézésének teljes körű elektronikus támogatását és az adatok nyilvántartását. Lehetővé teszi az ügyek elektronikus úton történő intézését, továbbá támogatja a rendszeres vagy eseti adatszolgáltatások, közzétételi feladatok elektronikus úton történő teljesítését is. A rendszer igénybevételével elvégezhetők az üzletekkel, telephelyekkel, az üzleti és a nem üzleti célú szálláshelyekkel, valamint a vásárok, piacok és bevásárlóközpontok bejelentésével kapcsolatos ügyintézési feladatok továbbá a zenés táncos rendezvényekkel kapcsolatos feladatok is. Tehát amellett, hogy az ügyfelek elektronikus úton intézhetik az ügyeiket, a rendszer automatikusan biztosítja a közzétételi kötelezettségek és a statisztikai adatszolgáltatások teljesítését valamint könnyen lekérdezhetők belőle különféle adatok.

Csatlakozás az önkormányzati ASP központhoz

A Rendelettervezet szerint az ASP központhoz történő csatlakozást az önkormányzat kezdeményezheti a Kincstárnál, azonban a csatlakozás egyrészt az ASP központnál rendelkezésre álló technikai-pénzügyi kapacitásoktól másrészt pedig az önkormányzat műszaki felkészültségétől is függ. A csatlakozási igény jóváhagyásának feltétele, hogy a csatlakozási igényt benyújtó önkormányzat megfeleljen a Kincstár által közzétett műszaki minimumfeltételeknek, teljesítse az állami és önkormányzati szervek elektronikus információbiztonságáról szóló törvényben előírt követelményeket, biztosítsa az önkormányzati ASP központhoz történő csatlakozáshoz szükséges helyi feltételeket és a meglévő adatok migrációját. E feltételek biztosításának költségét az önkormányzat viseli. A csatlakozásról a Kincstár és az önkormányzat szolgáltatási szerződést köt. A szerződés tartalmazza az önkormányzattal szemben támasztott informatikai, szervezeti és jogi minimumkövetelményeket, a folyamatos működés biztosítása érdekében megvalósítandó feladatokat, az önkormányzat által választott szolgáltatásokat és ezek szintjeit, a szolgáltatás igénybevételével kapcsolatos jogokat és kötelezettségeket, az IT-biztonsági, valamint az igénybevétellel összefüggésben az információk bizalmas kezelésére vonatkozó követelményeket továbbá az e-ügyintézési szolgáltatások bevezetésére vonatkozó önkormányzati kötelezettségvállalást. Az EKOP 3.1.6. projekt zárásának időpontja 2015. március 31., az önkormányzati ASP központhoz való csatlakozás lehetővé tétele – a Rendelettervezet elfogadása – ezt követően várható.

(A cikk az EKOP 3.1.6. Önkormányzati ASP központ felállítása kiemelt projektre vonatkozó önkormányzati tájékoztató anyag (http://minta.asp.lgov.hu/sites/minta.asp.lgov.hu/files/ASP_Altalanos_ismerteto.pdf) továbbá az önkormányzati ASP központról szóló Korm. rendelet előterjesztése (http://www.kormany.hu/download/3/d1/40000/asp.zip#!DocumentBrowse) alapján készült.)
 
(dr. Balás Endre)

További hírek

Az alábbi űrlap kitöltésével kérdezhet szakértőinktől.








A gomb megnyomásával elfogadja adatkezelési tájékoztatónkat, és önként kifejezetten hozzájárul ahhoz, hogy az abban foglaltaknak megfelelően a Menedzser Praxis Kft. visszavonásig kezelje és tárolja adatait. Hozzájárulása után tiltakozhat személyes adatai kezelése ellen valamint bármikor kérheti adatainak helyesbítését,törlését, korlátozását.
Mégse

Kérdését továbbítottuk szakértőink felé, akik a megadott elérhetőségein tájékoztatják a témával kapcsolatbam.

Ossza meg díjmentes tanácsadói szolgáltatásunkat kollégáival, ismerőseivel.

Kérek tájékoztatást várható konferenciákról, továbbképzésekről






A gomb megnyomásával elfogadja adatkezelési tájékoztatónkat, és önként kifejezetten hozzájárul ahhoz, hogy az abban foglaltaknak megfelelően a Menedzser Praxis Kft. visszavonásig kezelje és tárolja adatait. Hozzájárulása után tiltakozhat személyes adatai kezelése ellen valamint bármikor kérheti adatainak helyesbítését,törlését, korlátozását.
Mégse

Kérését továbbítottuk, megadott elérhetőségein tájékoztatjuk várható rendezvényeinkről.

Az alábbi űrlap kitöltésével kérdezhet szakértőinktől.

Rendelkezik érvényes előfizetéssel?

Igen

Nem

Előfizetéssel rendelkező ügyfeleink kérdései priorítást élveznek

Megválaszolt adózási, tb, munkaügyi, számviteli kérdések a mai napon:

29

Kérdezzen itt Ön is!

AKTUÁLIS ESEMÉNYEK

Eseménykövetés

SZAKMAI KLUBJAINK

ADÓNAPTÁR