ÖSSZEFOGLALÓK

Társadalombiztosítással összefüggő szabályok változása - 2. rész
A hír több mint 30 napja nem frissült!

Az Országgyűlés megtárgyalta és elfogadta az egyes adótörvények és azokkal összefüggő más törvények, valamint a Nemzeti Adó- és Vámhivatalról szóló 2010. évi CXXII. törvény módosításáról szóló 2014. évi LXXIV. törvényt. Az alábbiakban a társadalombiztosítással összefüggő új – 2015. január 1-jével hatályba lépő – szabályokat dolgozzuk fel.

2015. január 27.

A járulékalapot nem képező jövedelmek köre

A Tbj. 21. § szerint nem kell nyugdíjjárulékot, egészségbiztosítási- és munkaerő-piaci járulékot fizetni:
a) a foglalkoztató által megállapított és folyósított társadalombiztosítási ellátás, valamint a szociális ellátásnak nem a foglalkoztatót terhelő összege,
b) az Szja törvény 71. § szerinti béren kívüli juttatás,
c) a szerzői jogi védelem, találmányi szabadalmi oltalom, védjegyoltalom, földrajzi árujelzők oltalma, mintaoltalom alatt álló mű, alkotás, valamint az újítás hasznosítására irányuló felhasználási, hasznosítási, használati szerződés alapján a vagyoni jog (védelem alatt álló jog, oltalmi jog) felhasználásának ellenértékeként kifizetett díj,
d) a jövedelmet pótló kártérítés (keresetpótló járadék),
e) a késedelmes teljesítéshez kapcsolódó kamat
után.
Ebből a szabályból a b) pontot a törvény 2015. január 1-jével hatályon kívül helyezte. No, nem azért, hogy a jövőben ez után egyéni járulékot (vagy szociális hozzájárulási adót) kellene fizetni, hanem mert a cafeteriát a jövőben az egészségügyi hozzájárulásról szóló törvényben fogják kezelni.

A 13 százalékos korkedvezmény-biztosítási járulék sorsa


Az eredetileg úgy volt, hogy korkedvezményre jogosító időt csak 2012. december 31. napjáig lehet szerezni. Ezt azonban meghosszabbították 2014. év végéig. Ezért marad a korkedvezmény-biztosítási járulék is. A társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény (Tny.) korábbi szabálya szerint, aki a szervezet fokozott igénybevételével járó, továbbá az egészségre különösen ártalmas munkát végez, az korkedvezményben részesül.  A korkedvezményre – 2014. december 31-ig – a 2006. december 31-én hatályos rendelkezések szerinti munkakörök (munkahelyek) jogosítanak. 2014. december 31-ig a 2006. december 31-én hatályos rendelkezéseket kell alkalmazni az egyes munkakörökre (munkahelyekre) vonatkozó különös számítási szabályokra is.
Ez a korkedvezmény 2014. december 31-ig lényegében érvényben marad, de a többletjogosultságot (a korhatár előtti nyugdíjba menetel lehetőségét) az érintett munkáltatók többlet-járulékfizetése alapozza meg. A 2006. december 3l-ét követő időszakban a jogosultsághoz a Tbj. szerinti többletjárulék fizetési kötelezettség szükséges. Bevezetésre került egy korkedvezmény-biztosítási járulék.
A foglalkoztató a korkedvezményre jogosító munkakörben foglalkoztatott, saját jogú nyugdíjasnak nem minősülő biztosított, illetőleg kiegészítő tevékenységet folytatónak nem minősülő társas vállalkozó után, valamint a korkedvezményre jogosító munkakörben vállalkozói tevékenységet végző biztosított egyéni vállalkozó korkedvezmény-biztosítási járulékot fizet.
A foglalkoztató és az egyéni vállalkozó által fizetendő korkedvezmény-biztosítási járulék mértéke 13 százalék.  A foglalkoztató, az egyéni vállalkozó a korkedvezményre jogosító munkakörben foglalkoztatott után a járulékalapot képező jövedelem alapulvételével korkedvezmény-biztosítási járulékot fizet.
A saját jogon nyugdíjas munkavállaló, a kiegészítő tevékenységet folytató (azaz saját jogú nyugdíjas) egyéni és társas vállalkozók nem érintettek, hiszen már nyugdíjasok. Esetükben tehát a 13 százalékos mértékű korkedvezmény-biztosítási járulék nem merül fel.
Ha a korkedvezményre jogosító munkakörben végzett tevékenység nem áll fenn a teljes időszakban (például a teljes naptári hónapban, naptári évben), amelyre a jövedelmet kifizetik, vagy juttatják, akkor a korkedvezmény-biztosítási járulék alapjaként a jövedelem (járulékalap) azon időszakra (naptári napokra) jutó arányos részét kell figyelembe venni, amely alatt a biztosított korkedvezményre jogosultságot szerez. Előfordulhat, hogy a munkavállaló ugyanabban a munkakörben végzett munkavégzése alapján korkedvezményre jogosító és nem jogosító tevékenységet is végez. Ezekre az esetekre figyelemmel a rendelkezés [Tbjvr. 5/F. §] kimondja, hogy csak a korkedvezményre jogosító tevékenység időszakára járó jövedelem (például a havi munkabér, az éves prémium vagy jutalom) arányos része vehető figyelembe a korkedvezmény-biztosítási járulék alapjaként.
A hatóság a foglalkoztatót, illetve az egyéni vállalkozót – kérelmére – külön jogszabály szerint határozatban mentesítheti a korkedvezmény-biztosítási járulék megfizetése alól.
Igaz, 2012. január 1-jétől megszűnt a korkedvezményes nyugdíj, de megszületett a korhatár előtti öregségi nyugdíjak megszüntetéséről, a korhatár előtti ellátásról és a szolgálati járandóságról szóló 2011. évi CLXVII. törvény. A törvény szerint 2012. január 1. napjától – a nők 40 évi jogosultsági idejével megállapítható nyugdíj kivételével – megszűnt minden, korábban még a nyugdíjkorhatár betöltése előtt igénybe vehető öregségi nyugdíj így a korkedvezményes nyugdíj is.
Akinek korábban korkedvezményes nyugdíjat állapítottak meg, annak ellátása átalakult (a nyugdíjkorhatár betöltéséig) korhatár előtti ellátássá.
A hivatkozott törvény szerint azonban új ellátásként – 2011. december 31-ét követő kezdő naptól – korhatár előtti ellátásra jogosult az, aki a korhatár előtti ellátás kezdő napjáig, de legkésőbb 2012. december 31-éig a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló törvény 2012. január 1-jét megelőzően hatályos szabályai szerint korkedvezményre jogosultságot szerzett [férfi legalább tíz, nő legalább nyolcévi korkedvezményes idővel rendelkezik]. Újabban tehát már a jogosultság nem nyugdíjra, hanem korhatár előtti ellátásra érvényesíthető! Ez persze olyan, mint korábban a nyugdíj, csak más a neve!
Aztán később ebben a jogszabályban a 2012. december 31-ig szövegrész helyébe 2014. december 31-éig szövegrész lépett! Vagyis a korkedvezmény-szerzés ideje ismét kettő évvel meghosszabbodott.
A most tárgyalt 2014. évi LXXIV. törvényt azonban nem rendelkezik sem a korkedvezmény meghosszabbításáról, sem a 13 százalékos mértékű korkedvezmény-biztosítási járulékra vonatkozó rendelkezések hatályon kívül helyezéséről.
Pedig vagy az egyik, vagy a másik.
Az Országgyűlés időközben megkezdte a Magyarország 2015. évi központi költségvetésének megalapozásáról szóló T/2141. számú törvényjavaslat tárgyalását, ebben pedig a korkedvezmény-biztosítási járulék hatályon kívül helyezése szerepel!

A 27 százalékos mértékű szociális hozzájárulási adóból igénybe vehető kedvezmények változásai

A szociális hozzájárulási adó fizetésének szabályait az egyes adótörvények és azzal összefüggő egyéb törvények módosításáról szóló 2011. évi CLVI. törvény [Eat.] tartalmazza. A törvény szerint ebből az adóból számtalan kedvezményt lehet érvényesíteni. Az alábbiakban az ezzel összefüggő érdemi változásokat dolgozzuk fel.

A különböző Start kártyák sorsa

2015. január 1-jével hatályukat vesztik a pályakezdő fiatalok, az ötven év feletti munkanélküliek, valamint a gyermek gondozását, illetve a családtag ápolását követően munkát keresők foglalkoztatásának elősegítéséről, továbbá az ösztöndíjas foglalkoztatásról szóló 2004. évi CXXIII. törvény (a továbbiakban: Pftv.)] 2–7. §-ai és az azokat megelőző alcímek. Ezek a következők:
– a pályakezdő fiatal foglalkoztatásának kedvezménye [Start kártya]
– a gyermekgondozási segély, gyermekgondozási díj, gyermeknevelési támogatás, valamint ápolási díj folyósításának megszűnését követő foglalkoztatás, a gyermekgondozási segély folyósítása melletti foglalkoztatás, valamint a tartósan álláskeresők foglalkoztatásának kedvezménye [Start Plusz kártya],
– a munkaerőpiacon halmozottan hátrányos helyzetben levő álláskeresők foglalkoztatásának kedvezménye [Start Extra kártya, Start Bónusz kártya].
Ennek indoka, hogy ezen Start kártyák igénylése 2013. január 1-jével megszűnt, a még érvényben levő kártyák utáni szociális hozzájárulási adókedvezmény érvényesítésének időpontja legfeljebb 2014. december 31. lehet.
Viszont a Pftv. új 17/B. §-a szerint 2015. január 1-jét követően az ezt megelőző időszakra utólag kifizetett, juttatott jövedelem tekintetében – amennyiben a törvényi feltételek fennálltak – a Pftv. 2–7/A. §-ban meghatározott kedvezmények érvényesíthetőek. A 2014. december 31-ével kivezetésre került Start-kedvezmények az utólagos kifizetése tekintetében így lehetőséget adnak a kedvezmények érvényesítésére, arra az időszakra, melyre a munkavállaló érvényes Start kártyával rendelkezett.

A gyermekgondozási díjban, gyermekgondozási segélyben, vagy gyermeknevelési támogatásban részesülő munkavállalók után érvényesíthető adókedvezmény

A gyermekgondozási díj, gyermekgondozási segély vagy gyermeknevelési támogatás (ezek együtt: anyasági ellátás) folyósítása alatt vagy folyósításának megszűnését követően adókötelezettséget eredményező munkaviszonyban álló személyt foglalkoztató kifizető az őt a munkaviszonyra tekintettel terhelő adóból adókedvezményt vehet igénybe.
Az adókedvezmény összegét a kifizető havonta, az adott hónapban fennálló adófizetési kötelezettséget eredményező munkaviszonyonként külön-külön kiszámított részkedvezmények összegeként állapítja meg. A részkedvezmény egyenlő a foglalkoztatott – gyermekgondozási díjban vagy gyermekgondozási segélyben részesült vagy részesülő – természetes személyt (munkavállalót) az adómegállapítási időszakra megillető, az adó alapjának megállapításánál figyelembe vett, a munkavállalót terhelő közterhekkel és más levonásokkal nem csökkentett (bruttó) munkabér, de legfeljebb 100 ezer forint 27 százalékával a foglalkoztatás első két évében és 14,5 százalékával a foglalkoztatás harmadik évében.
Ettől eltérően a részkedvezmény egyenlő a természetes személyt (munkavállalót) az adómegállapítási időszakra megillető, az adó alapjának megállapításánál figyelembe vett, a munkavállalót terhelő közterhekkel és más levonásokkal nem csökkentett (bruttó) munkabér, de legfeljebb 100 ezer forint 27 százalékával a foglalkoztatás első három évében és 14,5 százalékával a foglalkoztatás negyedik és ötödik évében, ha a foglalkoztatott
– a családok támogatásáról szóló törvény szerint legalább három gyermekre tekintettel családi pótlékra szülőként jogosult és gyermekgondozási díjban vagy gyermekgondozási segélyben részesült vagy részesül, vagy
– gyermeknevelési támogatásban részesült vagy részesül.
A kedvezményt a munkáltató a feltételek fennállását igazoló, az anyasági ellátást folyósító egészségbiztosítási szerv, társadalombiztosítási kifizetőhely, kincstár, családtámogatási kifizetőhely, a társadalombiztosítási vagy családtámogatási kifizetőhely megszűnése esetén az egészségbiztosítási szerv, illetve a kincstár által az ellátásban részesülő kérelmére kiállított igazolás birtokában érvényesítheti.
A kedvezmény igénybevételéhez gyermekgondozási díj és gyermekgondozási segély esetén szükséges a legalább három gyermek után a szülőnek járó családi pótlékra való jogosultságról szóló, kincstár által kiadott igazolás is.
E tekintetben kedvező változás, hogy 2015. január 1-jétől nem érvényesül már az az arányosítási szabály, miszerint részmunkaidős munkaviszony esetén a bruttó 100 ezer forintos kedvezmény arányos része érvényesíthető.

Példa
2014 évben a három gyermekes anyát napi 4 órában alkalmazták havi 120 000 forintos munkabér mellett. Az arányosítási szabály szerint csak 50 000 forint után járt az adókedvezmény, a további 70 000 forint után a munkáltatónak az adót meg kellett fizetnie.
2015. évben változatlan feltételek mellett a munkaadó már bruttó 100 000 után igénybe veheti az adókedvezményt és csak 20 00 forint után köteles adó fizetésére.

Költségvetési szerv kifizető nem érvényesíthet adókedvezményt

2015. január 1-jétől az Eat. 461. §-ban és a 462/B–462/D. §-ban meghatározott kedvezményeket a költségvetési szerv kifizető nem érvényesítheti. Ezek:
A szakképzettséget nem igénylő munkakörben foglalkoztatott munkavállalók után érvényesíthető adókedvezmény.
A huszonöt év alatti és az ötvenöt év feletti foglalkoztatott munkavállaló után érvényesíthető adókedvezmény.
A tartósan álláskereső személyek után érvényesíthető adókedvezmény.
A gyermekgondozási díjban, gyermekgondozási segélyben vagy gyermeknevelési támogatásban részesülő munkavállaló után érvényesíthető adókedvezmény.
Korábban a költségvetési szervek az érintett foglalkoztatottak után ugyan érvényesíthették a kedvezményeket, ugyanakkor az ebből származó megtakarításaikat be kellett fizetniük a központi költségvetésbe.

(dr. Futó Gábor)

További hírek

Az alábbi űrlap kitöltésével kérdezhet szakértőinktől.








A gomb megnyomásával elfogadja adatkezelési tájékoztatónkat, és önként kifejezetten hozzájárul ahhoz, hogy az abban foglaltaknak megfelelően a Menedzser Praxis Kft. visszavonásig kezelje és tárolja adatait. Hozzájárulása után tiltakozhat személyes adatai kezelése ellen valamint bármikor kérheti adatainak helyesbítését,törlését, korlátozását.
Mégse

Kérdését továbbítottuk szakértőink felé, akik a megadott elérhetőségein tájékoztatják a témával kapcsolatbam.

Ossza meg díjmentes tanácsadói szolgáltatásunkat kollégáival, ismerőseivel.

Kérek tájékoztatást várható konferenciákról, továbbképzésekről






A gomb megnyomásával elfogadja adatkezelési tájékoztatónkat, és önként kifejezetten hozzájárul ahhoz, hogy az abban foglaltaknak megfelelően a Menedzser Praxis Kft. visszavonásig kezelje és tárolja adatait. Hozzájárulása után tiltakozhat személyes adatai kezelése ellen valamint bármikor kérheti adatainak helyesbítését,törlését, korlátozását.
Mégse

Kérését továbbítottuk, megadott elérhetőségein tájékoztatjuk várható rendezvényeinkről.

Az alábbi űrlap kitöltésével kérdezhet szakértőinktől.

Rendelkezik érvényes előfizetéssel?

Igen

Nem

Előfizetéssel rendelkező ügyfeleink kérdései priorítást élveznek

Megválaszolt adózási, tb, munkaügyi, számviteli kérdések a mai napon:

29

Kérdezzen itt Ön is!

AKTUÁLIS ESEMÉNYEK

Eseménykövetés

SZAKMAI KLUBJAINK

ADÓNAPTÁR