ÖSSZEFOGLALÓK

A szervezeti és működési szabályzatról szóló rendelet tartalmi elemei
A hír több mint 30 napja nem frissült!

A képviselő-testület működésének részletes szabályait a szervezeti és működési szabályzatáról szóló rendelet (a továbbiakban: szmsz) tartalmazza. A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 43. § (3) bekezdése előírja, hogy a képviselő-testület az alakuló vagy az azt követő ülésen megalkotja vagy felülvizsgálja szmsz-ét.

2014. október 21.

E kötelezettségének a képviselő-testület háromféleképpen tehet eleget:
 
– napirendre tűzi az szmsz tárgyalását, de azt nem módosítja, amennyiben annak szabályai az Mötv.-vel összhangban vannak és a képviselő-testület megfelelőnek találja azt a további munkához,
– módosítja az szmsz-t, amennyiben annak eredeti szabályaitól csupán kis mértékben kíván eltérni,
– a régi szmsz-t hatályon kívül helyezi és új rendeletet fogad el.

Mivel az Mötv. rendelkezései nagymértékben változtak az elmúlt időszakban, célszerűnek tűnik a régi szmsz hatályon kívül helyezése és új rendelet elfogadása. Ennek megszerkesztésekor az Mötv. előírásai mellett figyelembe kell venni az Alaptörvény és a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény (a továbbiakban: Jat.) szabályait is. Ezeket részletesen itt nem ismertetjük, csupán olyan alapvető szempontokat emelnénk ki, amelyek a rendeletalkotás során problémaként szoktak felmerülni.

Az Alaptörvény 32. cikkének (1) bekezdése alapján a helyi önkormányzat a helyi közügyek intézése körében törvény keretei között rendeletet alkot [a) pont], továbbá meghatározza szervezeti és működési rendjét [d) pont]. Az Alaptörvény hivatkozott cikkének (2) bekezdése szerint az önkormányzat
– törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyok rendezésére (eredeti jogalkotói hatáskörben), illetve
– törvényben kapott felhatalmazás alapján (átruházott hatáskörben)
önkormányzati rendeletet alkot.

A helyi önkormányzat szervezeti rendszerének és működési rendjének meghatározása a helyi önkormányzat sui generis tevékenysége, amelyet törvényes keretek között, de mint fentiekből láttuk, az Alaptörvényből eredően, azaz nem a törvényhozó akaratából fakadóan gyakorol. Ebből kifolyólag az önkormányzat nem származékos, átruházott hatáskörben, hanem eredeti jogalkotói hatáskörében alkotja meg szmsz-ét az Alaptörvény 32. cikke (1) bekezdésének d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva. Mindez természetesen nem jelenti azt, hogy a szervezeti és működési szabályok kialakítása során nem kell figyelembe venni az Mötv. előírásait. A Jat. 3. §-ára tekintettel az szmsz-ben nem ismételhető meg az Alaptörvény vagy az Mötv. olyan rendelkezése, amellyel az szmsz nem lehet ellentétes.

Az szmsz-ben szabályozandó kérdéseket az alábbiak szerint csoportosíthatjuk:
– kötelező szabályozni azokat a kérdéseket, amelyek rendezését az Mötv. előírja,
– szabályozhatók azok a kérdések, amelyek szabályozását az Mötv. – a kógens szabálytól eltérően – kifejezetten lehetővé teszi,
– szabályozható olyan az önkormányzat szervezetével és működésével összefüggő helyi társadalmi viszony is, amelynek szabályozását a képviselő-testület szükségesnek tartja, ez azonban nem lehet az Mötv. kógens szabályaival ellentétes.

A továbbiakban a fenti három pont szerint csoportosítjuk az szmsz-ben konkrétan szabályozandó illetőleg szabályozható tárgyköröket.

Az szmsz-ben kötelezően szabályozandó kérdések


Az Mötv. 53. §-ának (1) bekezdése tételesen felsorol bizonyos kérdéseket, amelyekről az szmsz-ben rendelkezni kell, de a szabályozás tartalmát a képviselő-testület – a törvény keretei között – szabadon határozza meg. Ezek az alábbiak:
a) az önkormányzat hivatalos megnevezése, székhelye;
b) a képviselő-testület átruházott hatásköreinek felsorolása. A helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény nem írta elő, hogy az szmsz-nek tartalmaznia kell az átruházott hatáskörök felsorolását, ezért előfordulhat, hogy a képviselő-testület ágazati rendeletben ruházott át hatáskört. Például a szociális ágazatot szabályozó rendeletben a képviselő-testület a polgármesterre ruházta az önkormányzati segély megállapításának hatáskörét, vagy a közösségi együttélés alapvető szabályait rögzítő rendeletben a jegyzőre ruházta a közigazgatási bírság kiszabására vonatkozó hatáskört. Mivel az átruházott hatáskörök felsorolását az Mötv. szerint az szmsz-nek kötelezően tartalmaznia kell, a kettős szabályozás elkerülése érdekében célszerű az ágazati rendelet hatáskör átruházásra vonatkozó rendelkezésének hatályon kívül helyezése, egyidejűleg annak beépítése az szmsz-be (amennyiben ezt a képviselő-testület eddig nem tette meg, hiszen az Mötv. elemzett szakasza már 2013. január 1. óta hatályban van). Újabb hatáskör átruházása pedig szintén az szmsz módosítása útján történhet.
c) a képviselő-testület üléseinek összehívása, vezetése, a tanácskozás rendje. A testület e körben szabályozza például az ülésre szóló meghívó kiküldésének módját, az előterjesztések kiküldésének szabályait, azt hogy a meghívót mennyi idővel az ülés időpontja előtt kell kiküldeni, a rendkívüli ülés összehívásának szabályait, az ülés vezetésének és a tanácskozás rendjének azon szabályait, melyeket az Mötv. nem szabályoz, rögzítésüket azonban a testület szükségesnek tartja.

E körben kell rendelkezni a képviselő-testület összehívásának, vezetésének a módjáról a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége illetőleg tartós akadályoztatásuk esetére [Mötv. 45. §]. Előfordulhat olyan extrém eset, hogy a polgármester és az őt a képviselő-testület összehívása és vezetése tekintetében helyettesítő alpolgármester is akadályozva van abban, hogy feladatait ellássa. A képviselő-testület működése azonban ebben az esetben sem állhat meg, ezért kell rendelkezni az szmsz-ben arról az esetről, ha fenti személyek nem tudják ellátni feladatukat. Természetesen csak a képviselők közül jelölhető ki ilyen személy, például valamelyik bizottság elnöke vagy a korelnök. Bár az Mötv. erről nem rendelkezik, de 100 fő alatti lakosságszámú településen, ahol a képviselő-testület három tagból áll, szükségtelen e kérdésről rendelkezni, mivel ha a polgármester és az alpolgármester akadályozva van, a képviselő-testületnek csupán egy tagja marad, aki önmagában határozatképtelen.
d) az önkormányzati képviselőkre vonatkozó magatartási szabályok, az ülés rendjének fenntartása és az annak érdekében hozható intézkedések. E körben szabályozható, hogy a képviselők kötelesek indulataikat kordában tartani, a szó megadása nélkül nem szólhatnak hozzá a témához, magatartásukkal, megjelenésükkel, állapotukkal nem sérthetik a testületi ülés méltóságát. Szankcióként rögzíthető a rendreutasítás lehetősége a polgármester részéről, illetőleg a képviselő tiszteletdíjának, természetbeni juttatásának csökkentése, megvonása a képviselő-testület részéről. Szankcióként nem jöhet szóba azonban pénzbírság kiszabása vagy a képviselő kiutasítása az ülésről. Az ülés rendjének fenntartásával kapcsolatban szabályozandó például az a lehetőség is, hogy az ülést vezető a hallgatóság köréből eltávolíthassa azokat, akik állapotuk vagy megjelenésük folytán a tárgyalás méltóságát sértik, az ülés rendjét zavarják.
Az Mötv. 49. §-ának (2) bekezdése szerint az szmsz-ben rendelkezni kell a személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettség elmulasztásának jogkövetkezményeiről. Az Mötv. alapján a képviselő-testület döntéshozatalából kizárható az, akit vagy akinek a közeli hozzátartozóját az ügy személyesen érinti. A személyes érintettséget be kell jelenteni. A kizárásról az érintett önkormányzati képviselő kezdeményezésére vagy bármely önkormányzati képviselő javaslatára a képviselő-testület dönt. A személyes érintettség bejelentésének elmulasztása esetére a képviselő-testület jogkövetkezményt (pl. a képviselői tiszteletdíj folyósításának átmeneti felfüggesztése) állapíthat meg.
e) a nyilvánosság biztosítása. A képviselő-testületi ülés – az Mötv.-ben meghatározott kivételekkel – nyilvános. A képviselő-testület köteles az üléseket oly módon megszervezni, hogy azokon a lakosság részt tudjon venni. E körben szabályozni kell a meghívó közzétételének módját, annak esetleges szabályozását, hogy mely társadalmi szervezetek, médiumok kapnak meghívást minden alkalommal a képviselő-testület ülésére.
f) a döntéshozatali eljárás, a szavazás módja. E tekintetben például azt szabályozhatja a testület, hogy a vita mikor zárható le, a szavazás milyen módon történik, hogyan kell megállapítani a szavazás eredményét.
A nyílt szavazás módja [Mötv. 48. § (2) bekezdés]. A nyílt szavazás általában kézfeltartással történik, de nagyobb városokban elterjedtek az automatikus szavazatszámláló rendszerek, ezért az szmsz-ben rögzíteni kell a szavazás módját.
Név szerinti szavazás módja [Mötv. 48. § (3) bekezdés]. Kötelező névszerinti szavazást tartani az önkormányzati képviselők egynegyedének indítványára, továbbá név szerinti szavazás rendelhető el az szmsz-ben meghatározott esetekben is. A névszerinti szavazás történhet például a képviselők névszerinti megszólításával, akik szavazatukat szóban mondják, vagy akár automatikus szavazatszámláló rendszerrel. Ennek módját rögzíteni kell az szmsz-ben.
Titkos szavazás módja [Mötv. 48. § (4) bekezdés]. A képviselő-testület kizárólag az Mötv. 46. §-ának (2) bekezdésében meghatározott esetekben tart illetve tarthat zárt ülést, ezek körét nem bővítheti. Az alpolgármester megválasztásakor, megbízatásának visszavonásakor továbbá azokban az ügyekben, amelyeket a képviselő-testület zárt ülésen tárgyalt, titkos szavazás tartható. A titkos szavazás kezdeményezésének, elrendelésének és lebonyolításának módját az szmsz-ben kell rögzíteni.
g) a rendeletalkotás és határozathozatal. E körben szabályozandó, hogy milyen formában lehet rendelettervezeteket, határozati javaslatokat előterjeszteni, azokat mennyi idővel a testületi ülés előtt kell benyújtani illetve mennyi időn belül kell megtárgyalni. A rendeletalkotás vagy határozathozatal képviselői kezdeményezésének módját a képviselő-testületi ülésen az Mötv. 32. § (2) bekezdés a) pontja alapján is az szmsz-ben kell szabályozni. E tekintetben annak szabályait kell kidolgoznia a képviselő-testületnek, hogy milyen formában illetve milyen tartalmi kellékekkel kell a képviselőnek előterjesztenie határozati javaslatát illetve rendelettervezetét.
Az Mötv. 51. §-ának (2) bekezdése alapján az szmsz-ben szabályozni kell az önkormányzati rendelet kihirdetésének módját. Az Mötv. kötelezővé teszi, hogy a saját honlappal rendelkező önkormányzat rendeletét közzétegye a honlapján, továbbá a rendeletet fel kell tölteni a Nemzeti Jogszabálytár honlapjára is. Az Mötv. előírja, hogy az önkormányzati rendeletet a képviselő-testület hivatalos lapjában vagy helyben szokásos módon ki kell hirdetni. A helyben szokásos mód meghatározása a képviselő-testület joga, ez a mód lehet a hirdetőtáblán való közzététel, de akár a honlapra való feltöltés is. A lényeg, hogy a lakosság, mint a jogszabály címzettje egyszerűen megismerhesse és hozzáférhessen annak szövegéhez.
h) a képviselő-testület ülésének jegyzőkönyve. A jegyzőkönyv kötelező tartalmi elemeit az Mötv. 52. §-a tartalmazza. A képviselő-testület az itt meghatározottak mellett bármiről rendelkezhet, aminek rögzítését a jegyzőkönyvben szükségesnek tartja (pl. jegyzőkönyv-hitelesítők megnevezését, jegyzőkönyv-hitelesítők aláírását, hangfelvétel készítésének előírását).
i) a közmeghallgatás. Az Mötv. 54. §-a alapján a képviselő-testület évente legalább egyszer előre meghirdetett közmeghallgatást tart. E tekintetben az szmsz-ben rendelkezni lehet például évente többszöri közmeghallgatás tartásáról, a közmeghallgatás meghirdetésének módjáról, a közmeghallgatás megtartásának, levezetésének rendjéről.
j) az önkormányzat szervei, azok jogállása, feladatai. A képviselő-testület szervei: a polgármester, a képviselő-testület bizottságai, a részönkormányzat testülete, a polgármesteri hivatal, a közös önkormányzati hivatal, a jegyző és a társulás. E szervek jogállását részletesen tartalmazza az Mötv., de a képviselő-testület ezt kiegészítő szabályokat is alkothat vonatkozásukban. Mindenképpen az szmsz-ben kell rögzíteni például a bizottságok feladatainak pontos meghatározását. Az Mötv. 84. §-ának (2) bekezdése alapján az szmsz-ben fel kell tüntetni a polgármesteri hivatal vagy a közös önkormányzati hivatal hivatalos elnevezését.
k) a jegyzőnek a jogszabálysértő döntések, működés jelzésére irányuló kötelezettsége;
l) a képviselő-testület bizottságai. A képviselő-testület az alakuló vagy az azt követő képviselő-testületi ülésen alakítja ki bizottsági rendszerét. A szmsz-ben kell rendelkezni a képviselő-testületi bizottságok számáról, megnevezéséről, tagjainak számáról, a bizottságok feladat- és hatásköréről, működésük alapvető szabályairól [Mötv. 57. § (1) bekezdése].
Megjegyezzük, hogy az Mötv. kógens szabályai alapján a száz főt meg nem haladó lakosú településen a bizottsági feladatokat a képviselő-testület látja el, így e településeken bizottságok nem hozhatók létre, az szmsz-ben e kérdésről nem kell rendelkezni. Minden száz főt meghaladó lakosságszámú településen kell azonban létrehozni olyan bizottságot, amely a vagyonnyilatkozatok vizsgálatával, kezelésével, megőrzésével és összeférhetetlenséggel kapcsolatos ügyekben jár el [Mötv. 37. § (1) bekezdés, Mötv. 39. § (3) bekezdése]. Az ezer főt meg nem haladó lakosú településen a kötelező bizottsági feladat- és hatásköröket egy bizottság is elláthatja, ám a kétezernél több lakosú településen pénzügyi bizottság létrehozatala kötelező. A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 83. §-ának (1) bekezdése szerint a három vagy annál több nevelési-oktatási intézményt fenntartó települési önkormányzat köznevelési ügyekkel foglalkozó bizottságot köteles létrehozni.

Az szmsz-ben az Mötv. felhatalmazása alapján szabályozható kérdések

Az alábbi kérdésekről nem kötelező rendelkezni az szmsz-ben, azonban az Mötv. lehetővé teszi, hogy kógens szabályaitól a képviselő-testület – a törvény keretei közt – eltérjen.
a) A képviselő-testület szabályozhatja, hogy mely önszerveződő közösségek képviselőit illeti meg tevékenységi körükben tanácskozási jog a képviselő-testületi és a bizottsági üléseken, továbbá a testület jogosult létrehozni különféle, a lakosság és az egyesületek közvetlen tájékoztatását, a fontosabb döntések előkészítésébe való bevonását szolgáló fórumokat (pl. község-, várospolitikai fórum, városrész tanácskozás, falugyűlés). Ha ilyen fórumokat hoz létre a testület, azok állásfoglalásáról és az ott felmerült kisebbségi véleményekről tájékoztatni kell a képviselő-testületet [Mötv. 53. § (3) bekezdés]. Ilyen fórumok létrehozatala nem kötelező, de az Mötv. lehetővé teszi, hogy az szmsz ilyen irányú rendelkezése esetén e fórumok formálisan is bekapcsolódjanak a képviselő-testület munkájába.
b) Amint arra fentiekben már utaltunk a képviselő-testület az Mötv.-ben meghatározott kötelezettségeit megszegő önkormányzati képviselő tiszteletdíját, természetbeni juttatását legfeljebb tizenkét havi időtartamra csökkentheti, megvonhatja [Mötv. 33. §]. Ennek feltételeit, módját az szmsz-ben kell meghatározni. E kérdéskör szabályozása nem kötelező, de szabályozás hiányában szankciók sem alkalmazhatók. Felhívjuk a figyelmet arra, hogy hátrányos jogkövetkezményként kizárólag az Mötv.-ben említett tiszteletdíj, természetbeni juttatás csökkentése, megvonása alkalmazható és annak időtartama a tizenkét hónapot nem haladhatja meg. Nem alkalmazható pénzbírság vagy például a mandátumtól történő megfosztás sem.
c) Az Mötv. 44. §-a alapján a képviselő-testület évente legalább hat ülést tart. Ha a képviselő-testület ennél több ülés tartását kívánja kötelezővé tenni magára nézve, ezt az szmsz-ben teheti meg.
d) Az Mötv. 50. §-a határozza meg azokat az ügyeket, amelyekben az érvényes döntéshez minősített többség szükséges. A képviselő-testületnek azonban lehetősége van más, a testület által kiemelten fontos ügyekben is előírni a minősített többség meglétét a döntéshozatalhoz.
e) Az Mötv. 59. §-ának (2) bekezdése alapján a képviselő-testület egyes előterjesztések képviselő-testületi tárgyalását bizottsági benyújtáshoz kötheti, illetve meghatározhat olyan ügyeket, amelyek előterjesztéséhez bizottsági állásfoglalás beszerzése is szükséges. Például előírható, hogy a költségvetést, zárszámadást a pénzügyi bizottsági tárgyalást követően lehet a képviselő-testület elé terjeszteni.
f) A képviselő-testület az szmsz-ben meghatározhat olyan ügyeket, amelyekben ha határozatképtelenség vagy határozathozatal hiánya miatt két egymást követő alkalommal nem születik döntés, a polgármester döntést hozhat [Mötv. 68. § (2) bekezdés]. Nem definiálható ilyenként a képviselő-testület át nem ruházható hatáskörébe tartozó ügy. A polgármester döntésének feltétele, hogy az szmsz-ben rögzítve legyen az adott ügy, a képviselő-testület az adott ügyet már kétszer tárgyalta, de nem hozott döntést, vagy az ügy tárgyalására a képviselő-testület határozatképtelensége miatt már két ízben nem került sor. A polgármester a döntésről a képviselő-testületet a következő ülésen tájékoztatni köteles. Az Mötv. nem rendelkezik róla, de célszerű az ilyen esetekben hozott döntéseket írásba foglalni, és nyilvántartani.
g) Az f) ponthoz hasonlóan az szmsz-ben meghatározhatók olyan – ugyancsak a képviselő-testület át nem ruházható hatáskörébe tartozó – ügyek is, amelyekben a polgármester jogosult a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett, sürgős esetben a két ülés közötti időszakban döntést hozni [Mötv. 68. § (2) bekezdés].
h) Aaz Mötv. 48. §-ának (3) bekezdése alapján kötelező névszerinti szavazást tartani az önkormányzati képviselők egynegyedének indítványára, de az szmsz-ben meghatározhatók olyan ügyeket, amelyekben minden esetben névszerinti szavazás tartandó.
i) A képviselő-testület az szmsz-ben érdemi tevékenységének elősegítése érdekében meghatározhatja az egyes napirendek tárgyalására fordítható időkeretet, a hozzászólások maximális időtartamát, korlátozhatja az ismételt hozzászólás, indítványozás lehetőségét [Mötv. 53. § (2) bekezdés].

Az szmsz-ben a képviselő-testület eredeti jogalkotói jogköre alapján szabályozható kérdések

Mivel a képviselő-testület az szmsz-ét eredeti jogalkotói jogkörben alkotja meg, jogosult szabályozni e rendeletében bármilyen – a fentiekben nem említett – helyi társadalmi viszonyt, amelyet más jogszabály nem szabályoz és a képviselő-testület szervezetét és működését érinti. E szabályok nem lehetnek ellentétesek más jogszabályokkal.

(dr. Balás Endre)

További hírek

Az alábbi űrlap kitöltésével kérdezhet szakértőinktől.








A gomb megnyomásával elfogadja adatkezelési tájékoztatónkat, és önként kifejezetten hozzájárul ahhoz, hogy az abban foglaltaknak megfelelően a Menedzser Praxis Kft. visszavonásig kezelje és tárolja adatait. Hozzájárulása után tiltakozhat személyes adatai kezelése ellen valamint bármikor kérheti adatainak helyesbítését,törlését, korlátozását.
Mégse

Kérdését továbbítottuk szakértőink felé, akik a megadott elérhetőségein tájékoztatják a témával kapcsolatbam.

Ossza meg díjmentes tanácsadói szolgáltatásunkat kollégáival, ismerőseivel.

Kérek tájékoztatást várható konferenciákról, továbbképzésekről






A gomb megnyomásával elfogadja adatkezelési tájékoztatónkat, és önként kifejezetten hozzájárul ahhoz, hogy az abban foglaltaknak megfelelően a Menedzser Praxis Kft. visszavonásig kezelje és tárolja adatait. Hozzájárulása után tiltakozhat személyes adatai kezelése ellen valamint bármikor kérheti adatainak helyesbítését,törlését, korlátozását.
Mégse

Kérését továbbítottuk, megadott elérhetőségein tájékoztatjuk várható rendezvényeinkről.

Az alábbi űrlap kitöltésével kérdezhet szakértőinktől.

Rendelkezik érvényes előfizetéssel?

Igen

Nem

Előfizetéssel rendelkező ügyfeleink kérdései priorítást élveznek

Megválaszolt adózási, tb, munkaügyi, számviteli kérdések a mai napon:

17

Kérdezzen itt Ön is!

AKTUÁLIS ESEMÉNYEK

Eseménykövetés

SZAKMAI KLUBJAINK

ADÓNAPTÁR