ÖSSZEFOGLALÓK

A tanfelügyeleti és pedagógusminősítési szakértők képzése
A hír több mint 30 napja nem frissült!

Az Oktatási Hivatal szervezésében 2014 júniusában és júliusában elkezdődtek a TÁMOP-3.1.5. „Pedagógusképzés támogatása” című kiemelt projekt keretében a „Tanfelügyeleti szakértők felkészítése a pedagógiai-szakmai ellenőrzésre” és „Szakértők felkészítése a pedagógusminősítésre” elnevezésű képzések. Úgynevezett blended learning típusú képzésben vehetett részt az első ezer jelölt, akik egyrészt kellő tudással rendelkeztek a közneveléssel kapcsolatos jogi ismeretek tekintetében, másrészt a pszichológiai teszten is alkalmasnak bizonyultak.

2014. október 01.

Természetesen emellett a továbbképzésbe való belépés előfeltétele volt:
− az egyetemi vagy főiskolai szintű pedagógusvégzettség,
− 14 év szakmai gyakorlat,
− a pedagógus-szakvizsga, bármely szakirányon és/vagy pedagógiai szakterületen szerzett vagy pedagógiai tevékenységhez kapcsolódó PhD-fokozat,
− az intézménytípusnak megfelelő, legalább ötéves szakmai tapasztalat,
− feltöltött saját e-portfólió,
− az előzetes internetes jogi teszt legalább 85 százalékos eredménye.

A képzés célja:
− a szakértők felkészítése a pedagógus-előmeneteli rendszer keretében zajló minősítési eljárások szakszerű lebonyolítására,
− a kompetenciaalapú pedagógusértékeléshez, -minősítéshez elméleti, szakmai módszertani ismeretek nyújtása,
− a szakértők a minősítési folyamat lépéseit és az eljárásban használt elektronikus dokumentumokat saját élményű gyakorlaton keresztül sajátítsák el.

A Moodle alapú tanulásmenedzsment keretrendszeren belül rendelkezésünkre álltak a képzési igényekhez igazított modulok és blokkok, amelyek jelentős mértékben támogatták tanulási folyamatunkat. A blended learning típusú képzés előnye, hogy tértől és időtől függetlenül elérhető a tudásanyag, továbbá alkalmas online keretek közötti információszerzésre, kommunikációra. Ezt egészítette ki a gyakorlati képzés, amely kontaktórák formájában valósult meg.
A résztvevők A-tól Q-ig elnevezett csoportokba voltak beosztva. A csoportok munkáját és haladását az Oktatási Hivatal által felkészített trénerek segítették. A csoportok 20−25 fős létszámmal működtek, és az e-learning felületen saját csoportfelülettel rendelkeztek.

Az úgynevezett OH-KÉPTÁR felületen megtalálhattuk a képzési tartalomról szóló tanulási blokkokat és ezen belül a különböző tananyagokat, segédanyagokat, az ajánlott és kötelező irodalmat, de főként a tanfelügyelettel és pedagógusminősítéssel összefüggő jogszabályi hátteret. Kötelező volt minden résztvevő számára mélységében ismerni az alábbiakat:
− A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény,
− A nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról szóló 20/2012. (VIII. 31.) EMMI-rendelet,
− A pedagógusok előmeneteli rendszeréről és a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény köznevelési intézményekben történő végrehajtásáról 326/2013. (VIII. 30.) kormányrendelet,
− A tanári felkészítés közös követelményeiről és az egyes tanárszakok képzési és kimeneti követelményeiről szóló 8/2013. (I. 30.) EMMI-rendelet,
− A Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról szóló 110/2012. (VI. 4.) kormányrendelet.

Speciális, az adott intézménytípusra vonatkozó szakirodalom:
− Az Óvodai nevelés országos alapprogramjáról szóló 363/2012. (XII. 17.) kormányrendelet,
− A közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvénynek a szociális, valamint a gyermekjóléti és gyermekvédelmi ágazatban történő végrehajtásáról szóló 257/2000. (XII. 26.) kormányrendelet,
− A pedagógiai szakszolgálati intézmények működéséről szóló 15/2013. (II. 26.) EMMI-rendelet,
− A pedagógiai-szakmai szolgáltatásokról, a pedagógiai-szakmai szolgáltatásokat ellátó intézményekről és a pedagógiai-szakmai szolgáltatásokban való közreműködés feltételeiről szóló 48/2012. (XII. 12.) EMMI-rendelet,
− Útmutató a pedagógusok minősítési rendszeréhez,
− Országos tanfelügyeleti kézikönyvek,
− Kompetenciaértelmezések és indikátorok.

A képzés − felépítését illetően − kétszer 30 órában zajlott. Időtartamát tekintve hat héten át folyt. A továbbképzés összesen három tanulási blokkból, illetve kilenc tanulási egységből állt. Az első 30 órás képzésben a pedagógiai-szakmai ellenőrzésben (a továbbiakban PSZE) szükséges tanfelügyelői feladatokat, a második 30 órában a pedagógusminősítési (PEM) ismereteket sajátíthattuk el.

A programcsomag tartalmazta
− a tanulási útmutatót,
− a tananyagot,
− a kontaktórához tartozó munkafüzetet,
− gyakorló és ellenőrző feladatokat,
− ütemtervet és feladatlap-mintákat az ellenőrző feladat beküldéséhez.

Ezen kívül a tanulási terv, valamint a tanulási tanácsok is segítséget nyújtottak az egyéni felkészüléshez.

A PSZE-hez fűződő tanfelügyeleti szakértői képzés során elsajátítottuk a szakmai ellenőrzéshez és értékeléshez szükséges kompetenciákat. Megismertük a tanfelügyeleti standardokat (pedagógus-, vezető- és intézményellenőrzés), az ellenőrzésre vonatkozó eljárásrendet és eszközöket, értékelő és visszajelző lapokat, a tanfelügyeleti munkához szükséges adatgyűjtés metódusát, megadott szempontok szerinti elemzést, értékelést. Tüzetesen áttekintettük és gyakoroltuk az ellenőrzéshez kapcsolódó módszereket (dokumentumelemzés, interjú, kérdőív, megfigyelés). Elsajátítottuk a három szintnek megfelelő, az értékelés alapjául szolgáló területeket, valamint az ahhoz kapcsolódó szempontrendszert.

Ezek szerint a pedagógusok pedagógiai-szakmai ellenőrzésének területei:
− Pedagógiai módszertani felkészültség,
− A gyermek személyiségének fejlesztése, az egyéni bánásmód érvényesülése a hátrányos helyzetű, sajátos nevelési igényű vagy beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermek többi gyermekkel együtt történő sikeres neveléséhez, fejlesztéséhez szükséges megfelelő módszertani felkészültség,
− A gyermekcsoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése, esélyteremtés, nyitottság a különböző társadalmi-kulturális sokféleségre, integrációs tevékenység,
− Pedagógiai folyamatok, tevékenységek tervezése és a megvalósításukhoz kapcsolódó önreflexiók,
− A tanulás támogatása,
− Pedagógiai folyamatok és a gyermekek személyiségfejlődésének folyamatos értékelése, elemzése,
− Kommunikáció és szakmai együttműködés, problémamegoldás,
− Elkötelezettség és szakmai felelősségvállalás a szakmai fejlődésért.

A vezető pedagógiai-szakmai ellenőrzésének területei:
− A tanulás és tanítás stratégiai vezetése és operatív irányítása,
− A változások stratégiai vezetése és operatív irányítása,
− Önmaga stratégiai vezetése és operatív irányítása,
− Mások stratégiai vezetése és operatív irányítása,
− Az intézmény stratégiai vezetése és operatív irányítása.

Az intézmény pedagógiai-szakmai ellenőrzésének területei:
− Pedagógiai folyamatok,
− Személyiség- és közösségfejlesztés,
− Eredmények,
 −Belső kapcsolatok, együttműködés,
− Az intézmény külső kapcsolatai,
− A pedagógiai munka feltételei,
− A Nemzeti alaptantervben megfogalmazott elvárásoknak és a pedagógiai programban megfogalmazott intézményi céloknak való megfelelés.

A képzés során az óra- és foglalkozáslátogatás metódusának innovatív szempontú aspektusát is elsajátítottuk, hiszen ez is alapját képezi a pedagógus értékelésének. Speciális kompetenciát szereztünk a tekintetben, hogy a tanfelügyeleti tevékenység során milyen dokumentumokat kell áttekinteni, és milyen módszer alapján szükséges azokat elemezni, megállapításokat tenni, értékelni. Mindezek mellett nagy hangsúlyt kapott a képzés során a reflexió gyakorlata, mivel a tanfelügyelői ellenőrzésben a tényalapúság és objektivitás, valamint az etikai normák betartása elvárt követelmény.

A második 30 órában a pedagóguselőmeneteli-rendszer képzése során átfogó képet kaptunk a minősítési rendszerről és annak eljárásrendjéről. Ezen a területen is bővültek ismereteink – főként a pedagóguselőmeneteli-rendszert szabályozó törvényi előírások tekintetében.

Átláthatóvá vált számunkra a rendszer a köznevelésben betöltött helye és szerepe, valamint eljárásrendje. Tisztázódtak a szakértői szerepek, és az is, hogy miként és mely pontokon kapcsolódik össze a pedagógiai-szakmai ellenőrzés és a pedagógus-előmeneteli rendszer.

Megértettük az előmeneteli rendszer mechanizmusát, a szakértői munka szakmai és dokumentációs alapjait, valamint az e-portfólió védésével kapcsolatos elvárásokat. Áttekintettük a pedagóguskompetenciákat és az indikátorokat is. Megállapítottuk, hogy például egy intézményi dokumentumból és az óra/foglalkozáslátogatásból hogyan nyerhető információ. Mivel a pedagógusoknak kötelező elkészíteni saját e-portfóliójukat, ezért alaposan kitértünk az e-portfólió vizsgálatára, elemzésére, annak védésére és értékelésére is. Átláthatóvá vált számunkra a kompetenciák, indikátorok, adatok komplex rendszere. A képzés befejezésekor egyértelművé lett mindannyiunk számára, hogy mind a PSZE, mind a PEM objektivitását az egységes szempontú, mindenki számára nyilvános, megismerhető és teljesíthető elvárásrendszer biztosítja.

Mindkét tananyagegység egy-egy írásos teszttel és gyakorlati vizsgával zárult.
Az első ezer szakértő képzése egész nyáron zajlott, és szeptembertől további szakértőket képez az Oktatási Hivatal.

A képzés során egyik oldalon azt tapasztaltuk, hogy speciális elvárásoknak, szigorú feltételeknek, szoros határidőknek és szakmai kihívásoknak kellett eleget tennünk, másik oldalon viszont jól felkészült trénerek támogatását élveztük, akik figyelemmel kísérték előrehaladásunkat, és célirányosan segítettek bennünket.

Kiemelten fontos volt a résztvevők innovatív szemlélete, hiszen a köznevelésben paradigmaváltásra került sor, amely feltételezi egyrészt a köznevelés ügye iránt elkötelezett, jól felkészült szakértőket, másrészt a befogadó, megújulásra képes pedagógus- és intézményhálózatot. A pedagógusok presztízsének felemelkedését és a gyermekek mindenekfelett álló érdekét szolgálja úgy a tanfelügyeleti, mint a pedagógusminősítési-rendszer 2015. január 1-jétől történő bevezetése.

(Lukács Lászlóné – Vass Katalin)

További hírek

Az alábbi űrlap kitöltésével kérdezhet szakértőinktől.








A gomb megnyomásával elfogadja adatkezelési tájékoztatónkat, és önként kifejezetten hozzájárul ahhoz, hogy az abban foglaltaknak megfelelően a Menedzser Praxis Kft. visszavonásig kezelje és tárolja adatait. Hozzájárulása után tiltakozhat személyes adatai kezelése ellen valamint bármikor kérheti adatainak helyesbítését,törlését, korlátozását.
Mégse

Kérdését továbbítottuk szakértőink felé, akik a megadott elérhetőségein tájékoztatják a témával kapcsolatbam.

Ossza meg díjmentes tanácsadói szolgáltatásunkat kollégáival, ismerőseivel.

Kérek tájékoztatást várható konferenciákról, továbbképzésekről






A gomb megnyomásával elfogadja adatkezelési tájékoztatónkat, és önként kifejezetten hozzájárul ahhoz, hogy az abban foglaltaknak megfelelően a Menedzser Praxis Kft. visszavonásig kezelje és tárolja adatait. Hozzájárulása után tiltakozhat személyes adatai kezelése ellen valamint bármikor kérheti adatainak helyesbítését,törlését, korlátozását.
Mégse

Kérését továbbítottuk, megadott elérhetőségein tájékoztatjuk várható rendezvényeinkről.

Az alábbi űrlap kitöltésével kérdezhet szakértőinktől.

Rendelkezik érvényes előfizetéssel?

Igen

Nem

Előfizetéssel rendelkező ügyfeleink kérdései priorítást élveznek

Megválaszolt adózási, tb, munkaügyi, számviteli kérdések a mai napon:

18

Kérdezzen itt Ön is!

AKTUÁLIS ESEMÉNYEK

Eseménykövetés

SZAKMAI KLUBJAINK

ADÓNAPTÁR