ÖSSZEFOGLALÓK

Illetményen kívüli járandóságok és juttatások a közszférában
A hír több mint 30 napja nem frissült!

2012. március 1-jén lépett hatályba A közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény (továbbiakban: Kttv.). Az átmeneti szabályokat magában foglaló 2012. évi V. törvény rendelkezése értelmében, a korábbi Köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvény (továbbiakban: Ktv.) személyi hatálya alá tartozó köztisztviselői jogviszonyban foglalkoztatottak, és A kormánytisztviselők jogállásáról szóló 2010. évi LVIII. törvény (továbbiakban: Ktjv.) személyi hatálya alá kormánytisztviselői jogviszonyban foglalkoztatottak, a 2012. március 1-jei hatályba lépés napjától egységesen kormányzati szolgálati jogviszonyba kerültek, azzal, hogy e naptól a köztisztviselőn kormánytisztviselőt, a közszolgálati jogviszonyon pedig kormányzati szolgálati jogviszonyt, míg az ügykezelőn a kormányzati ügykezelőt és a közszolgálati ügykezelőt is érteni kell. A Kttv. személyi hatálya alá tartoznak továbbá a helyi önkormányzatok képviselő-testületének polgármesteri hivatalaiban foglalkoztatott köztisztviselők és közszolgálati ügykezelők is.

2014. március 24.

Új tisztségként jelent meg a Kttv.-ben a „közszolgálati tisztviselő” fogalma, amely gyűjtő fogalom, mert magában foglalja a kormánytisztviselő, a köztisztviselő a kormányzati ügykezelő és az önkormányzati ügykezelő fogalmát. Új jogviszonyt jelent a „kormányzati szolgálati jogviszony”, amely az állam, valamint az állam nevében foglalkoztatott kormánytisztviselő között, a köz szolgálatában létrejött olyan különleges jogviszony, melynek keretében a munkavégzéssel szükségszerűen együtt járó kötelezettségeken és jogosultságokon túlmenően mindkét felet többletkötelezettségek terhelik és jogosultságok illetik meg.

Jubileumi jutalom


A jubileumi jutalom jogintézménye, az arra való alapvető jogosultság változatlan feltételekkel került át A köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvényből és A kormánytisztviselők jogállásáról szóló 2010. évi LVIII. törvényből. E szerint akkor illeti meg a jubileumi jutalom a közszolgálati tisztviselőt, ha a kormányzati szolgálati jogviszonyban betölti a 25, a 30, a 30, illetve a 40 éves jogszerző időt. Változatlan maradt e jutalom összegszerűsége, amely 25 évi jogszerző idő után 2 havi, 30 évi jogszerző idő után 3 havi, 35 évi jogszerző idő után 4 havi és 40 évi jogszerző idő után 5 havi illetménynek megfelelő összeg. Ez nem azonos az átlagkeresettel, vagy a távolléti díjjal. Azt az illetményt kell alapul venni, amely a kifizetéskor megilleti a kormány, illetve a köztisztviselőt.
A jubileumi jutalomra való jogosultsághoz jogszerző időként a Ktv., a Ktjv., és a Kjt. valamint a hivatásos szolgálati jogviszonyban eltöltött időt, a bíróságnál, ügyészségnél eltöltött szolgálati, vagy e szerveknél munkaviszonyban eltöltött időt, a hivatásos nevelőszülői jogviszonyban eltöltött időt, a Ktv., a Kjt. és a Ktvj. hatálya alá tartozó szerveknél ösztöndíjas foglalkoztatási jogviszonyban eltöltött időt és végül az állami vezetői szolgálati jogviszonyban eltöltött időt lehet elismerni.

Végkielégítés

A közszolgálati tisztviselőket két esetben illeti meg végkielégítés; ha a jogviszony felmentéssel, továbbá ha a közigazgatási szerv jogutód nélküli megszűnésével szűnik meg. A végkielégítés mértéke megegyezik a korábbi Ktv.-ben, 1998 óta hatályos mértékkel, vagyis a kormányzati szolgálati jogviszonyban eltöltött idő függvényében 1 havi illetményének megfelelő összegtől 8 havi illetménynek megfelelő összegig terjed. Változatlan maradt az a szabály is, miszerint a végkielégítés további 4 havi illetmény összegével emelkedik, ha a közszolgálati tisztviselő kormányzati szolgálati jogviszonya az öregségi nyugdíjra való jogosultság megszerzését megelőző öt éven belül szűnik meg az említett módokon. Végkielégítés illeti meg a közszolgálati tisztviselőt, és a munkavállalót, ha érvénytelenség címén kell a jogviszonyt azonnali hatállyal megszüntetni. Ugyancsak jogosult végkielégítésre a közigazgatási szervnél foglalkoztatott munkavállaló is, ha munkaviszonya a munkáltató működésével összefüggő okból történő felmondás következtében szűnik meg.
A végkielégítés mértékének meghatározásakor csak a kormányzati szolgálati jogviszonyt megszüntető államigazgatási szervnél kormányzati szolgálati jogviszonyban eltöltött időt lehet figyelembe venni, azonban a jogelőd munkáltatónál eltöltött idő is e kategóriába tartozik. Ide kell érteni a jogviszonyváltás esetén az átadó munkáltatónál eltöltött időt is, vagy áthelyezés esetén a költségvetési szervnél kormányzati szolgálati, közszolgálati, közalkalmazotti jogviszonyban, hivatásos szolgálati jogviszonyban eltöltött időt is, és 1992. július 1-jéig bármely munkáltatónál munkaviszonyban töltött időt is. A Kúria jogelődjeként eljáró Legfelsőbb Bíróság MK BH 2001/343 sz. döntvényében rögzítette, hogy a végkielégítés mértékének meghatározásakor a közszolgálati szervnél eltöltött jogviszonyon kívül olyan munkaviszony vehető figyelembe, amelyből áthelyezéssel került a köztisztviselő az alkalmazó szervhez, feltéve, hogy az áthelyező munkáltató költségvetési szerv volt. Az ezt megelőző korábbi munkaviszonyok akkor számítanak jogszerző időnek, ha azokat a köztisztviselő kivétel nélkül költségvetési szervnél töltötte el, és az egyik munkaviszonyból áthelyezéssel került a következő munkaviszonyba.

Azonban nem illeti meg a végkielégítés a közszolgálati tisztviselőt, vagy munkavállalót, ha pl. felszólítás ellenére nem csatolja a büntetlen előéletet igazoló, vagy foglalkozástól eltiltás hiányát igazoló határozatot. Nem jogosult a közszolgálati tisztségviselő, vagy munkavállaló végkielégítésre, ha legkésőbb a kormányzati szolgálati jogviszony megszűnésének időpontjában nyugdíjasnak minősül. A közszolgálati tisztviselő nem csak akkor minősül nyugdíjasnak, ha betöltötte a reá irányadó öregségi nyugdíjkorhatárt, vagy jogerős közigazgatási határozattal megállapították részére az öregségi nyugdíjat, hanem ha a legalább a 40 éves jogosultsági idővel rendelkező nő, e jogcímen való nyugdíjaztatása miatt kéri a közszolgálati jogviszony alóli felmentését. Nem illeti meg végkielégítés a közszolgálati tisztviselőt, ha a nemzetbiztonsági ellenőrzést végző szerv a kormányzati szolgálati jogviszony létesítéséhez szükséges hozzájárulást visszavonta és a külön törvény szerint arra feljogosított személy, szerv vagy testület a kormányzati szolgálati jogviszony létesítését, illetve fenntartását nem hagyta jóvá és emiatt a jogviszonyt azonnali hatállyal meg kellett szüntetni.

Egyéb juttatások

A kormány, illetve köztisztviselő cafeteria-juttatásra is jogosult, melynek keretében a következő juttatások közül választhatnak a közszolgálati tisztviselők, A személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvényben szereplő kedvezmények közül: – a munkáltató tulajdonában vagy vagyonkezelésében lévő üdülőben nyújtott szolgáltatás a saját és közeli hozzátartozó jogán, – a munkáltató telephelyén működő munkahelyi étkeztetést, legfeljebb havi 12 500 Ft erejéig, – havi 8000 Ft-ig Erzsébet-utalványt vehetnek igénybe, – Széchenyi Pihenőkártya igénybe vétele, évente szálláshely esetében legfeljebb 225 000 Ft-ig, vendéglátás igénybe vétele esetén legfeljebb 150 000 Ft-ig és egyéb szabadidő eltöltést, vagy rekreációt, illetve egészségmegőrzést biztosító szolgáltatás legfeljebb 75 000 Ft-ig. Béren kívüli cafeteria-juttatásként választhatja továbbá a közszolgálati tisztviselő az önkéntes kölcsönös nyugdíjpénztárba történő minimálbér 50%-ának megfelelő összeg befizetését vagy az önkéntes kölcsönös egészségpénztárba, illetve önsegélyező pénztárba való befizetést, a minimálbér 30%-ának megfelelő összeg erejéig és végül megilleti a közszolgálati tisztviselőt a foglalkoztatói nyugdíjszolgáltató intézménybe a minimálbér 50%-ának megfelelő összeg befizetésével. A kormánytisztviselőt megillető cafeteria-juttatás éves összege nem lehet alacsonyabb az illetményalap ötszörösénél, amely az ez évi 38 500 Ft illetményalapot figyelembe véve: 192 500 Ft. A kormány illetve köztisztviselőnek a Kttv. végrehajtása tárgyában kiadott 249/2012. (VIII. 31.) kormányrendeletben (továbbiakban: Korm. r.) előírtaknak megfelelően a tárgyév március 1-jéig, vagy áthelyezés esetén az áthelyezéskor kell nyilatkoznia arról, hogy mely cafeteria-juttatásra tart igényt. Az áthelyezéskor időarányosan jogosult a tárgyévben a két vagy több munkáltatótól a cafeteria-juttatásra. Ha a közszolgálati tisztviselő időarányos résznél több ilyen juttatást vett igénybe, az időarányos résszel arányos többletjuttatást vissza kell fizetnie. A tárgyévre esedékes választott juttatás teljes mértékű fel nem használása esetén a kimaradó juttatásrész a következő évre nem vihető át.
Az egyes közigazgatási szervek vezetői a személyügyi szervezetei útján kötelesek a társadalmi és érdek-képviseleti szervekkel együttműködve figyelemmel kísérni a nyugdíjas közszolgálati tisztviselői szociális helyzetét. A Kormányrendelet lehetőséget ad arra, hogy a nyugállományú közszolgálati tisztviselő is részesülhet mind pénzbeli, mind pedig természetbeni juttatásban, a rászorultsága függvényében. A nyújtható pénzbeli és természetbeni támogatások lehetnek – eseti szociális segély, – jövedelem-kiegészítés, – temetési segély, – kedvezményes étkeztetés, – kedvezményes üdültetés és – egyes szolgáltatások kedvezményes igénybevétele.

A Korm.rend.-ben foglaltaknak megfelelően képzettségi pótlék állapítható meg a közszolgálati tisztviselőnek, ha a feladatkör szakszerűbb ellátását biztosító tudományos fokozattal, valamint a feladatkörön belüli szakosodást elősegítő további szakképesítéssel, vagy szakképzettséggel rendelkezik, továbbá ha a besorolásánál figyelembe vett iskolai végzettségénél magasabb szintű szakképesítéssel, vagy szakképzettséggel rendelkezik, feltéve, ha az a munkakör ellátásához szükséges. A képzettségi pótlék mértéke: az illetményalap 75%-a, 50%-a, 40%-a vagy 30%-a, attól függően, hogy
– doktori (PhD) fokozattal, vagy a felsőoktatási törvényben meghatározott, illetve azzal egyenértékű, vagy ennél magasabb tudományos fokozattal rendelkezik a közszolgálati tisztviselő, vagy
– felsőfokú iskolai rendszerű képzéssel rendelkezik és továbbképzésben szerzett további szakképesítéssel is rendelkezik, vagy
– akkreditált iskolai rendszerű felsőfokú szakképzésben vagy iskolarendszeren kívüli felsőfokú szakképzésben szerzett szakképesítést, vagy
– iskolarendszeren kívüli középfokú szakképzésben szerzett további szakképesítést, vagy szakképzettséget.

A közszolgálati tisztségviselő és a kormányzati ügykezelő részére munkaköri pótlék állapítható meg a közszolgálati szabályzatban meghatározott munkakörökben. A munkaköri pótlék mértéke megegyezik az alapilletmény 30%-ával. Az alapilletményt a Kttv. határozza meg. Ennek értelmében az alapilletmény megegyezik az egyes osztályok emelkedő számú fizetési fokozataihoz tartozó növekvő szorzószámok és az illetményalap szorzatával.

Céljuttatás állapítható meg a közszolgálati tisztviselőnek, ha a hivatali szervezet vezetője valamilyen rendkívüli célfeladattal bízza meg a közszolgálati tisztviselőt. Ez a céljuttatás illeti meg akkor is a közszolgálati tisztviselőt, ha legfeljebb egy éves időtartamra kutatási szerződés alapján végez munkát.

A Kjt. is lehetőséget ad két, három és öthavi jubileumi jutalom kifizetésére attól függően, hogy ha 25, 30 vagy 40 éves közalkalmazotti jogviszonyban töltött idővel rendelkezik a közalkalmazott. A legalább 35 éves jogszerző idővel rendelkező közalkalmazott is jogosult a 40 éves jogviszony után esedékes, tehát öthavi jubileumi jutalomra, ha a következő két feltétel valamelyike bekövetkezik:
– ha a közalkalmazott jogviszonya úgy szűnik meg, hogy legkésőbb a megszűnés időpontjában nyugdíjasnak minősül. E tekintetben a jogviszony megszűnése alól kivételt jelent, ha kizárólag a Kjt. hatálya alá tartozó szervhez történő áthelyezéssel, továbbá ha rendkívüli felmentéssel szűnik meg a közalkalmazotti jogviszony, valamint
– ha a női közalkalmazott felmentésére azért kerül sor, mert a 40 éves jogosultsági idő megszerzése címén, az öregségi nyugdíjaztatás miatt kérelmezi a jogviszony megszüntetését.

A közalkalmazott a munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvényben (továbbiakban: Mt.) definiált szabály szerint minősül nyugdíjasnak. [E szerint az a közalkalmazott tekintendő nyugdíjasnak, aki – az öregségi nyugdíjkorhatárt betöltötte és az öregségi nyugdíjhoz szükséges szolgálati idővel rendelkezik – aki az öregségi nyugdíjkorhatár betöltése előtt öregségi nyugdíjban részesül, aki – a Magyar Alkotóművészeti Közalapítvány által folyósított ellátásokról szóló kormányrendelet alapján folyósított öregségi, rokkantsági nyugdíjsegélyben részesül, aki – az egyházi jogi személytől egyházi, felekezeti nyugdíjban részesül – aki az öregségi, munkaképtelenségi járadékban részesül, aki – a növelt összegű öregségi, munkaképtelenségi járadékban részesül, és aki – rokkantsági ellátásban részesül.]

Végkielégítés illeti meg a közalkalmazottat, ha a jogviszonya – felmentéssel, vagy – rendkívüli lemondással, továbbá – ha a munkáltató jogutód nélküli megszűnése miatt szűnik meg, és végül – ha a közalkalmazottal ugyanazon munkáltató legalább két alkalommal határozott időre szóló közalkalmazotti jogviszonyt létesít, és a korábbi közalkalmazotti jogviszony megszűnése, valamint az újabb közalkalmazotti jogviszony létesítésének időpontja között nem telt el hat hónapnál hosszabb idő, feltéve, hogy a közalkalmazotti jogviszonyt a munkáltató a Kjt. 30. § (1) bekezdésének a), vagy b) pontjaira hivatkozva azonnali hatállyal megszünteti, tehát ha megszűnt a munkáltatónak az a tevékenysége, amelyben a közalkalmazottat foglalkoztatták, illetve az Országgyűlés, a Kormány, a költségvetési fejezetet irányító szerv vezetője, vagy a központi költségvetési szerv vezetője valamint az önkormányzati képviselő-testület döntése alapján a munkáltatónál létszámcsökkentést, illetve átszervezést kell végrehajtani, és emiatt a közalkalmazott további foglalkoztatására nincs lehetőség. Végül, ha amiatt szűnik meg a jogviszony, mert a kinevezésben foglalt határozott idő lejárt. A Kúria jogelődjeként eljáró Legfelsőbb Bíróság az MK BH 1996/453. sz. döntvényében rámutatott, hogy a munkaügyi jogvitában nem vizsgálható, hogy a munkáltató miért az érintett közalkalmazott jogviszonyát szüntette meg, és miért nem az azonos munkakörű másik alkalmazottat mentette fel. A Legfelsőbb Bíróság egy elvi határozatában pedig azt is rögzítette, hogy a munkáltató létszámcsökkentés esetén maga választhatja ki azt az alkalmazottját, akinek a jogviszonyát megszünteti, de ezt csak a rendeltetésszerű joggyakorlás követelménye betartásával teheti és a felmentési okot alátámasztó bizonyítás nem lépheti túl a felmentés indokolásának kereteit.

A végkielégítés mértéke annyiban különbözik a Kttv.-ben lefektetett szabály szerinti összegtől, hogy annak alapját nem a jogviszony megszűnésekor érvényes illetmény képezi, hanem a távolléti díj, melynek számítási módjára az Mt. szabályait kell alkalmazni, hozzászámítva a Kjt. 70–75. §-aiban foglalt azon juttatásokat, melyek folyamatosan megilletik a közalkalmazottat, pl. idegennyelv-tudási pótlékot, vagy a vezetői, és címpótlékokat, vagy az ágazati-szakmai sajátosságok alapján esedékes különböző pótlékokat.

(dr. Mareczky Ferenc)

További hírek

Az alábbi űrlap kitöltésével kérdezhet szakértőinktől.








A gomb megnyomásával elfogadja adatkezelési tájékoztatónkat, és önként kifejezetten hozzájárul ahhoz, hogy az abban foglaltaknak megfelelően a Menedzser Praxis Kft. visszavonásig kezelje és tárolja adatait. Hozzájárulása után tiltakozhat személyes adatai kezelése ellen valamint bármikor kérheti adatainak helyesbítését,törlését, korlátozását.
Mégse

Kérdését továbbítottuk szakértőink felé, akik a megadott elérhetőségein tájékoztatják a témával kapcsolatbam.

Ossza meg díjmentes tanácsadói szolgáltatásunkat kollégáival, ismerőseivel.

Kérek tájékoztatást várható konferenciákról, továbbképzésekről






A gomb megnyomásával elfogadja adatkezelési tájékoztatónkat, és önként kifejezetten hozzájárul ahhoz, hogy az abban foglaltaknak megfelelően a Menedzser Praxis Kft. visszavonásig kezelje és tárolja adatait. Hozzájárulása után tiltakozhat személyes adatai kezelése ellen valamint bármikor kérheti adatainak helyesbítését,törlését, korlátozását.
Mégse

Kérését továbbítottuk, megadott elérhetőségein tájékoztatjuk várható rendezvényeinkről.

Az alábbi űrlap kitöltésével kérdezhet szakértőinktől.

Rendelkezik érvényes előfizetéssel?

Igen

Nem

Előfizetéssel rendelkező ügyfeleink kérdései priorítást élveznek

Megválaszolt adózási, tb, munkaügyi, számviteli kérdések a mai napon:

11

Kérdezzen itt Ön is!

AKTUÁLIS ESEMÉNYEK

Eseménykövetés

SZAKMAI KLUBJAINK

ADÓNAPTÁR